28 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Kans om je slechte huisbaas aan te pakken

Vangt je huisbaas elke maand de huur, maar steekt hij geen poot uit om problemen in de woning op te lossen? Dan komt hij mogelijk in aanmerking voor de titel ‘huisjesmelker van het jaar’.

De verkiezing voor huisjesmelker van het jaar is in het leven geroepen door de jongerenafdeling van de SP, Rood. Door de slechtste huisbaas in de schijnwerpers te zetten, willen ze aandacht vragen voor de woningnood onder studenten.

Sinds de start van de verkiezing dertien jaar geleden is er volgens de SP-jongeren nog steeds te weinig betaalbare studentenwoonruimte. Huisjesmelkers maken hier gretig gebruik van door bijvoorbeeld te veel huur te vragen en slecht onderhoud te plegen, vinden ze. ‘Dus leegstaande kantoorruimte moet worden omgebouwd tot betaalbare woningen en huisjesmelkers moeten keihard worden aangepakt’, aldus Rood-voorzitter Merel Stoop.

Aanpakken

Met de verkiezing wil Rood verbeteringen afdwingen. ‘Dat werkt, want de winnaar van vorig jaar, Marcel van Hooijdonk, wordt nu volop aangepakt’, laat de Amsterdamse contactpersoon Daphne van Breugel weten.

Je slechte huisbaas aanmelden voor de verkiezing kan op de website van Rood. In de jury zitten Gert-Jan Bakker van het meldpunt ongewenst verhuurgedrag, woonwethouder Laurens Ivens en Daphne van Breugel van de Amsterdamse Rood-groep.