17 maart 2024

Kabinet betaalt hogere pensioenpremie onderwijs

Het kabinet vergoedt een verhoging van de pensioenpremie voor hogescholen en universiteiten. Daardoor gaat het netto salaris van alle medewerkers toch niet omlaag.

In een vorig jaar gesloten loonakkoord tussen overheid, werkgevers en enkele vakbonden is afgesproken dat de pensioenpremies omlaag zouden gaan om werknemers meer loon te kunnen betalen. Maar die afspraak stond al snel op losse schroeven, toen pensioenfonds ABP aankondigde dat de premies in 2016 zouden stijgen omdat het fonds niet genoeg geld in kas heeft.

Salaris omhoog

Werkgevers en vakbonden vroegen het kabinet in oktober vorig jaar om die stijging te betalen, omdat het voor veel werkgevers “nagenoeg onmogelijk” zou zijn om dat zelf te doen zonder ook meteen de lonen te verlagen. Aan die oproep geeft het kabinet nu gehoor.

Dankzij de loonruimteovereenkomst ging het salaris van universitair personeel per 1 september 2015 omhoog met 1,25 procent. Op 1 januari 2016 gingen de lonen opnieuw met één procent omhoog. Daar kwam de verlaging van de ingehouden pensioenpremie nog bovenop. In het hbo wordt nog onderhandeld over een nieuwe cao. Daarin zullen de afspraken uit het loonakkoord worden meegenomen.