28 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Jeugdige zedendelinquenten zijn geholpen met een baan

Jeugdige zedendelinquenten worden lang niet altijd volwassen zedendelinquenten, zoals algemeen wordt aangenomen. De meeste volgen een ‘normale’ criminele carrière, die piekt tijdens de adolescentie.

Dat blijkt uit onderzoek van criminoloog Chantal van den Berg, die op 18 september hoopt te promoveren. Van den Berg onderzocht de carrières van 498 Nederlandse jeugdige zedendelinquenten van hun jeugd tot hun volwassenheid en bracht heel wat aannames aan het wankelen.

Asociale jeugd

Jeugdige zedendelinquenten recidiveren vaak, maar ze plegen op latere leeftijd delicten van allerlei aard. Dat duidt erop dat zedendelicten vaak gewoon bij een asociale jeugd horen. Alleen een kleine groep blijft ook later seksuele misdrijven plegen. Een baan is de beste remedie, want het hebben van werk weerhoudt delinquenten van het plegen van misdrijven.

Alleen zedendelinquenten die zich schuldig maken aan kindermisbruik, blijven dat er na het vinden van een baan vaak gewoon bij doen.