Jaap Winter geraakt door kritiek

‘Dit is niet eerlijk, jullie hebben de ruimte gekregen om jullie verhaal te doen, nu moeten wij ook verder kunnen gaan met het programma,” zei collegevoorzitter Jaap Winter tijdens de opening van het academisch jaar, toen het erop leek dat actievoerders weigerden het podium te verlaten.

Was u geïrriteerd?

“Van tevoren hadden we afgesproken dat er een protest zou zijn, maar dat de opening niet verstoord zou worden. Dat is wel gebeurd. Het is wat het is, ik vond het geen probleem om de actievoerders de ruimte te geven.”

“Protest mag, dat hoort ook bij de universiteit. We willen een open cultuur zijn waarin mensen zeggen wat hun dwars zit. We gaan momenteel door een lastige fase met de problemen bij de faculteit der aard- en levenswetenschappen en de reorganisatie van de bedrijfsvoering. We moeten beslissingen nemen die heel hard zijn, er zijn mensen die hun werk verliezen. Het is logisch dat er zorgen ontstaan. Die protesten zijn verklaarbaar.”

Een deel van het commentaar is ook tegen het bestuur gericht, dus ook tegen uzelf.

“Als je net collegevoorzitter bent geworden en je krijgt te horen dat het nieuwe bestuur zijn legitimiteit heeft verloren, dan is dat moeilijk om te horen. Onze inzet is juist open te zijn en goed te luisteren naar wat er speelt. Ik wil me ook graag inspannen om alsnog met deze groep een goed gesprek te voeren. Er staat al een afspraak gepland. Ik vind het ook jammer dat de aandacht nu hierheen ging. Terwijl ik de rest van de middag heel inspirerend vond, met bijzondere verhalen van docenten en studenten.”

Is niet een deel van het probleem dat het college vooral met managers en interimmanagers praat en te weinig naar de werkvloer luistert?

“Dat zijn niet de geluiden die wij horen. Wel moeten we slagen maken met de medezeggenschap. De oude positie was er teveel eentje van wantrouwen naar elkaar. We moeten dat omzetten naar een nieuwe manier om elkaar de waarheid te vertellen en daarbij toch het vertrouwen niet kwijt te raken.”

Komen de protesten u eigenlijk niet goed uit? Nu kunt u de minister laten zien dat het op deze manier erg lastig is om een universiteit draaiende te houden. Misschien kunt u zo meer geld los krijgen.

“Helaas gaat dat niet zomaar. Er moeten met een beperkte hoeveelheid geld verschillende maatschappelijke keuzes gemaakt worden. Er is veel concurrentie op dat gebied, er moet ook geld naar de zorg, naar wonen en momenteel ook naar defensie.

We willen wel graag met de minister in gesprek. Naar aanleiding van de protesten van de actiegroep Titanic hebben we haar uitgenodigd om met studenten en medewerkers in debat te gaan over de manier van financiering en de manier waarop universiteiten bestierd worden. Ik ga ervan uit dat ze binnenkort langskomt.”