29 maart 2024

Iraanse sterspeler was VU-student

Voetballer Reza Ghoochannejhad die in het nationale team van Iran op het WK speelt, wil zijn studie rechten aan de VU ooit weer oppakken.  Tot 2012 combineerde hij  twee dagelijkse trainingen bij voetbalclub Cambuur (Leeuwarden) met zijn studie.  Nu hij voor het Engelse Charlton Athletic speelt, lukt dat niet meer.

Te druk om te studeren

Sowieso heeft Ghoochannejhad het momenteel te druk om tentamens te leren. Hij is de sterspeler van het Iraanse nationaal elftal, diegene die hoogstpersoonlijk het doelpunt maakte dat de plek van Iran op het WK veiligstelde.  Hoewel Reza Ghoochannejhad, bijnaam Gucci, tot zijn achttiende vooral voor Jong Oranje speelde, heeft hij nu voor het Iraanse nationale elftal gekozen. Dat kan omdat hij in Iran geboren is en de Iraanse nationaliteit heeft.  Op zijn vijfde kwam Ghoochannejhad  met zijn ouders naar Nederland.

Advocaat

Zijn liefde voor rechten is nog niet over. “’Recht interesseert me. Er was een periode dat ik graag advocaat wilde worden. Nu niet meer. Ik focus me nu op het voetbal”, zei hij twee jaar geleden in De Volkskrant. In hetzelfde interview zei hij dat hij zijn studie ooit graag wil afmaken.