29 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

InHolland in verlegenheid: ‘Hier zijn allochtonen!’

Een studente van Inholland Haarlem beschuldigt haar hogeschool van racisme. Toen ze vroeg of ze haar opleiding in Amsterdam kon voortzetten, werd ze gewaarschuwd voor het grote aantal allochtone studenten op deze locatie.

De studente maatschappelijk werk en dienstverlening kreeg deze waarschuwing van een docent van haar opleiding: “Hou er wel rekening mee dat de studentpopulatie anders is dan in Haarlem (in Amsterdam is een groot deel van de studenten van allochtone afkomst).”

Stevig gesprek

De studente besloot een gedeelte van de e-mail te publiceren op sociale media. “Hoe frustrerend vind ik het dat docenten als deze onze toekomstige maatschappelijke werkers en pedagogische hulpverleners opleiden?” schrijft ze op Facebook. “Beseffen zij wel dat het Nederlanderschap inclusief is en dat wij allen de samenleving vormen?”

Inholland is niet blij met het mailtje van de docent. “De directeur heeft een stevig gesprek gevoerd met de betreffende collega, die zich vanmorgen zelf kwam melden. Hij heeft nooit de intentie gehad te discrimineren, heeft veel spijt betuigd en excuses aangeboden”, zegt Inholland in een verklaring.