17 maart 2024

‘Ik werd kaaskop genoemd, dus ik weet heel goed wat racisme is’

Mitchell Esajas, VU-alumnus en voorzitter van de New Urban Collective, keek raar op toen hij gisteren tijdens een presentatie over Zwarte Piet bij studievereniging STORM te horen kreeg dat hij door het bedrijf KPMG, waar hij stage had gelopen, te controversieel werd gevonden.

Esajas is een welbespraakte jongeman met een inmiddels indrukwekkend cv, die met de New Urban Collective zijn steentje bijdraagt aan de diversiteit op de bedrijfsvloer. Hij organiseert ook debatten over diversiteit en racisme. STORM had hem uitgenodigd om te komen uitleggen wat zijn bezwaren zijn tegen Zwarte Piet. Hij legde de link met discriminatie door het bedrijfsleven, toen iemand, die net was komen binnenlopen, hem dat van KPMG vertelde.

Positieve verandering

Esajas was even van zijn apropos maar herstelde zich snel. Hem hadden ze bij KPMG juist verteld dat ze zo tevreden met hem waren.

Het punt dat de jongen, die hem dat vertelde, wilde maken, was dat Esajas alleen voorbeelden gaf van gevallen waar het fout ging. Maar er waren ook bedrijven en organisaties waar het wél goed ging met de diversiteit, betoogde hij.

Dat vonden meer aanwezigen. “Je moet ook kunnen onderkennen dat er dingen zijn veranderd”, zei iemand. “We zitten hier met een gemengde groep op de universiteit, dat is toch ook een positieve verandering ten opzichte van vroeger”, zei iemand anders. Iemand vond dat Esajas teveel druk op de ketel zette bij het bestrijden van discriminatie. “Geef het de tijd om er een generatie overheen te laten gaan.”

Niet meer aan de ketting

“Ja”, zei Esajas minzaam glimlachend, “ik ben blij dat ik niet meer aan de ketting hoef te lopen.” Iemand vulde hem aan: “Moet ik er maar vrede mee hebben dat mijn kinderen pas over drie generaties partner bij een gerenommeerd advocatenkantoor kunnen worden?” vroeg hij.

Het debat werd gepolariseerd door de anti-zwartepietenlobby, vond iemand. “Er worden punten geponeerd en zo komen we nooit dichter tot elkaar. Ik voel me best wel redelijk aangevallen.” – “Dus ik moet iedere keer, als ik een geval van discriminatie aanhaal, ook vermelden dat bij een ander bedrijf iemand is aangenomen?” vroeg Esajas. Een gehoofddoekte dame viel hem bij: “Het is belachelijk dat je zou moeten prijzen wat gewoon vanzelfsprekend zou moeten zijn.”

Kaaskop genoemd

De overwegend blanke studenten van STORM gaven zich niet zomaar gewonnen. Iemand protesteerde dat hij door Surinamers was gedicrimineerd. “Ik werd steeds kaaskop genoemd, dus ik weet heel goed wat racisme is.” Iemand zei dat hij in Zuid-Afrika was afgewezen bij een sollicitatie omdat hij blank was. Iemand anders opperde dat het heel menselijk is om groepen uit te sluiten. Een jongedame zei dat kwalificaties als ‘excuusneger’ gewoon plagerijtjes zijn. “Net zoals mensen over ons zeggen dat we nerds zijn.”

Het leek een patstelling te worden, maar een donkere jonge vrouw in het gezelschap wist die behendig te doorbreken. “Het gaat er niet om mensen uit te maken voor racist”, zei ze. “Jij bent geen racist. Het probleem is dat het probleem niet wordt erkend door mensen die in een positie zitten om er iets aan te doen. Minister Asscher, de burgemeester.”

Stukje erkenning

Esajas deed een duit in het zakje: “Het is al heel fijn dat er ruimte is om het er hier over te hebben.”

“Wij begrijpen het probleem met Zwarte Piet wel”, zei een dame, “maar er zou ook begrip moeten zijn voor het feit dat veel mensen die link met discriminatie nooit eerder hebben gelegd.”

“Dat is waar het om gaat”, zei iemand, “een stukje erkenning.” En daarmee voelde iedereen zich weer in z’n waarde gelaten en bedaarden de gemoederen wat.