27 maart 2024

Hoort theologie wel thuis op een universiteit?

Theologie hoort niet aan de universiteit thuis, schreef hoogleraar religiegeschiedenis Fred van Lieburg in Advalvas.

‘Zeker, de VU slooft zich uit om allerlei kerken en stromingen te bedienen in hun behoefte aan academische bestaansverheldering, groepsbinding en leiderschapsvorming. Maar wat moet de rest van de samenleving hiermee?’

Advalvas-blogger Nathanael Korfker is het daarmee niet eens: ‘Theologie is van vitaal belang voor een universiteit’, protesteerde hij. ‘ Zij is de luis in de pels op het moment dat de filosofische rationalisten de overhand krijgen.’

‘Wie de geschiedenis van de VU kent, weet dat de theologische faculteit er nu eenmaal bijhoort’ bemoeide een UvA-docent, David Bos, zich ertegen aan.  Hoogleraar Theology and Science Gijsbert van den Brink schreef dat geesteswetenschappers elkaar niet de tent moeten uitvechten.

Uitzonderingspositie

‘Korfker, Van den Brink en Bos vertegenwoordigen een elusief soort traditionalisme’, oreerde  student Ludo Schoenmakers, ‘waarbij toch vooral geprobeerd wordt om de theologie en de uitzonderingspositie van het christendom aan de universiteit veilig te stellen.’

Het Abraham Kuyper Center organiseert nu een symposium naar aanleiding van dit Advalvas-debat. Aanstaande vrijdag gaan Fred van Lieburg, filosoof Rik Peels, theoloog Ruard Ganzevoort, hoogleraar wetenschapstheorie Gerty Lensvelt-Mulders en Gijsbert van den Brink met elkaar in debat.

Meer informatie en de mogelijkheid om u aan te melden vindt u hier.