28 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Hoogleraar stond volgens studenten bekend om ‘een acht voor een nacht’

De UvA-hoogleraar die vorig jaar opstapte wegens grensoverschrijdend gedrag, heeft in tien tot vijftien jaar tijd relaties gehad met meerdere studenten en ondergeschikten. “Een acht voor een nacht”, zouden studenten hebben gegrapt.

De rechtenhoogleraar nam afgelopen november ontslag bij de Universiteit van Amsterdam nadat zijn faculteit een onderzoek naar hem had laten instellen. In verband met de vertrouwelijkheid van de zaak werd besloten om geen details over de incidenten naar buiten te brengen. De UvA en de hoogleraar zouden ook een geheimhoudingsverklaring hebben getekend.

Machtsmisbruik

Tegenover nieuwssite Folia hebben ingewijden nu een boekje opengedaan. De vertrokken hoogleraar zou meerdere ‘hiërarchisch ongelijkwaardige relaties’ zijn aangegaan met vrouwelijke studenten en universiteitsmedewerkers. Hij zou veel hebben geflirt en ‘foute’ opmerkingen hebben gemaakt. ‘Een acht voor een nacht’, was de grap die studenten over hem maakten.

Hoogleraar arbeidsrecht Evert Verhulp stond lange tijd aan het roer van de afdeling waar de vertrokken hoogleraar voor een onveilige sfeer zou hebben gezorgd. Verhulp heeft naar eigen zeggen buikpijn gehad van de zaak. “Ik vroeg me af of ik het had kunnen zien, of ik naïef was geweest.”

Schokkend

In een apart interview met Folia noemt de huidige rechtendecaan André Nollkaemper het rapport ‘schokkend’. “In de periode waarin dit gedrag plaatsvond, heeft de faculteit gefaald”, zegt Nollkaemper, die tweeënhalf jaar geleden aantrad als decaan. “De faculteit heeft de verantwoordelijkheid om zich zo te organiseren dat de oren en ogen openstaan om dit soort zaken te signaleren. Ergens is het niet goed gegaan.”