29 maart 2024

Hoogleraar gaat ouder worden leuk maken in Zomergasten

Hè gelukkig, je hoeft niet de hele zomer zonder de VU. Eind augustus, als opwarmertje voordat de colleges en vergaderingen weer beginnen, is VU-hoogleraar Andrea Maier te gast bij het VPRO-programma Zomergasten.

Maier, die hoogleraar interne geneeskunde is aan de VU, gaat het een hele avond lang in woorden en beelden hebben over ouder worden. ‘Veroudering is “hot” en tegelijkertijd wordt er heel moeilijk over gedaan. In Zomergasten wil ik een genuanceerd beeld van veroudering schetsen en tegelijkertijd de spectaculaire ontwikkelingen op dit terrein tonen’, zegt ze op de website van de VU.

Iedereen 130

Twee jaar geleden trok ze de aandacht met de uitspraak dat iedereen in de toekomst gezond 130 kan worden. Uit onderzoek bij muizen was gebleken dat die kwiek en veel langer leefden als bepaalde ‘ouderdomscellen’ bij ze waren weggehaald. Maier denkt dat we veroudering over niet al te lange tijd zien als een ziekte in plaats van een onvermijdelijkheid.

Maier was vorig jaar ook al in actie te zien, toen ze als docent bij de Universiteit van Nederland vijf colleges gaf over het thema veroudering. Zomergasten ontvangt Maier op 28 augustus.