Hogescholen steunen studentenprotest

De Vereniging Hogescholen steunt het ‘treinprotest’ voor het behoud van de ov-studentenkaart. Ook de basisbeurs moet blijven, vindt voorzitter en D66-senator Thom de Graaf. Vandaag rijdt er een speciale actietrein langs studentensteden om te protesteren tegen het versoberen van de ov-studentenkaart en het afschaffen van de basisbeurs. De Vereniging Hogescholen steunt de studenten.

Bedreiging

De bezuinigingsplannen zijn “een rechtstreekse bedreiging voor de toegankelijkheid van het hoger onderwijs”, schrijft Thom de Graaf samen met Jorien Janssen van de Landelijke Studenten Vakbond in dagblad Trouw. In hun opiniestuk – waarvan een uitgebreide versie met meer ondertekenaars op de website van de Vereniging Hogescholen staat – herhalen ze hun argumenten.

Stijgende kosten

Ze verwachten dat er uiteindelijk vijftienduizend studenten minder in het hbo zullen rondlopen als de studiekosten stijgen. Nu al hebben afgestudeerden gemiddeld tienduizend euro studieschuld. “Een leenstelsel, zoals de politiek dat voor ogen heeft, zal die schuld verder opjagen. Vooral jongeren uit lagere inkomensklassen zullen hierdoor afhaken.”

Goed nadenken

Niet iedereen is ervan overtuigd dat er minder jongeren aan een opleiding gaan beginnen als het onderwijs duurder wordt. Dat effect zou weer wegebben. Bovendien zouden de kosten ervoor zorgen dat studenten beter over hun studiekeuze gaan nadenken.