29 maart 2024

Hoe langer de reis, hoe lager de cijfers

Studenten die langer naar de VU moeten reizen, halen lagere cijfers. Dat is een van de conclusies uit het onderzoek van Martijn Kobus, die daar vrijdag 9 januari op promoveert.

Econoom Martijn Kobus liet studenten van de VU een vragenlijst invullen over hoe lang ze naar de VU moeten reizen, hoe lang ze op de VU verblijven en wat hun studieresultaten zijn. Uit zijn onderzoek bleek dat verder reizende studenten minder vaak naar de VU komen, maar wel langer op de VU zitten. Dat is nog niet zo opmerkelijk.

Doelloos rondhangen

Maar de reizenden gebruiken hun uren op de VU minder efficiënt, ondanks dat het totaal aantal uren dat studenten op de VU zijn dus ongeveer gelijk is. “Die studenten zullen misschien vaker net een docent mislopen of meer rondhangen om tijd te overbruggen”, licht Kobus telefonisch toe. En daardoor halen ze uiteindelijk lagere cijfers.

Kobus: “Het is echt een oorzakelijk verband. Ik houd er in mijn model bijvoorbeeld rekening mee dat studenten die in Amsterdam op kamers gaan wellicht meer gemotiveerde studenten zijn. Maar dat heeft dus geen invloed op de cijfers.”

Gratis reizen ter discussie

Het onderzoek stelt onder andere het bestaan van de OV-studentenkaart ter discussie. Moet de overheid het reizen van studenten wel stimuleren door het gratis te maken, als het leidt tot lagere cijfers? Als de beste cijfers het doel zijn, is dat nog niet zo’n slecht idee.