29 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Het proefdiercentrum verhuist, maar de dieren niet

Het proefdiercentrum gaat verhuizen. Onderzoekers zullen zo’n anderhalf jaar geen dierproeven kunnen doen. Maar vanaf 2023 hebben ze een modern, nieuw centrum, met nieuwe steriele dieren.

In het nieuwe proefdiercentrum is plek voor 9000 ratten en muizen. Onderzoek aan varkens en geiten gaat niet meer gebeuren in het nieuwe centrum. waardoor de voorziening zo’n 25% kleiner kan. Maar het totale aantal dieren groeit met zo’n 20% en er zijn zo’n 20% meer medewerkers nodig. De kosten voor het nieuwe centrum liggen rond de 40 miljoen euro. Het komt in het nog te bouwen schoolwerktuinengebouw van Exacte Wetenschappen.

Nieuwe dieren

Het verhuizen van het proefdiercentrum is een enorme logistieke operatie. Eerst wordt het aantal dieren en experimenten in het huidige centrum afgebouwd. Dat gebeurt vanaf midden 2021 en duurt ongeveer een jaar. Er worden geen levende dieren verhuisd. In het nieuwe centrum wordt begonnen met nieuwe dieren.

De VU en het Amsterdam UMC kunnen de komende decennia vooruit met het nieuwe centrum. Er wordt hier veel onderzoek gedaan naar neurologische aandoeningen, verschillende vormen van kanker, het immuunsysteem en aandoeningen die met het bloed te maken hebben.

Dierproeven spelen een belangrijke rol in bijvoorbeeld het neurologisch onderzoek. Met name complexe aandoeningen die met het brein te maken hebben, zoals Alzheimer of schizofrenie, kun je nog niet anders dan met proefdieren onderzoeken, stellen de onderzoekers.

Geen doel op zich

Stichting Proefdiervrij vindt het jammer dat de VU kiest voor een traditioneel proefdiercentrum en niet meer inzet op innovatieve vormen van onderzoek waarbij geen proefdieren nodig zijn.

Niemand vindt het leuk om een dier te doden

Peter Hordijk, wetenschappelijk directeur van het proefdiercentrum stelt dat het uiteindelijk een maatschappelijke keuze is:  “Er wordt soms gedaan alsof een dierproef doen voor ons een doel op zich is, maar niemand vindt het leuk om een dier te doden; de dierverzorgers die hier werken, houden van hun dieren. Maar als je vindt dat er medicijnen moeten komen voor heel aantal ernstige aandoeningen, zul je moeten accepteren dat er voorlopig nog proefdieronderzoek nodig is.”

Lees het achtergrondverhaal over proefdieren in de nieuwste editie van Advalvas. Onderzoekers vertellen hoe het is om met dieren en met alternatieven te werken.