28 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Klokkenluider op de Sint-Pieterskerk, Leuven

‘Het gezag van het WODC is aan gruzelementen. En dat is onterecht.’

Alle onderzoeken en onderzoekers van het WODC, het onderzoeksinstituut van het ministerie van Justitie en Veiligheid, zijn in een kwaad daglicht komen te staan door het ongepaste gedrag van hun directeur. En dat is onterecht. De schouderophalers die zogenaamd niet anders verwacht hadden, hebben ongelijk. Aldus Henk Elffers, emeritus hoogleraar bij de afdeling strafrecht en criminologie, in een opiniestuk op deze site.

Aanleiding is de onthulling van een klokkenluider in Nieuwsuur dat hoge ambtenaren bij het ministerie van Justitie en Veiligheid onderzoekers van hun eigen wetenschappelijk bureau WODC onder druk hebben gezet om onderzoeksresultaten aan te passen.

Elffers, die een jarenlange ervaring heeft als voorzitter van commissies die de WODC-onderzoeken begeleiden, beschrijft de samenstelling en werkwijze van die begeleidingscommissies, en verzekert dat er geen sprake is van een voortdurende, ongepaste beïnvloeding. Maar dat er wel degelijk onderzoeksresultaten zijn aangepast, zoals Nieuwsuur aantoonde, achter de rug van de commissies om, is voor hem wel aanleiding voor verbetervoorstellen. Zo wil Elffers de positie van de onafhankelijke commissies versterken, en moeten er betere regels komen voor de gunning van onderzoeksopdrachten.

Lees hier het hele opiniestuk van Elffers.