19 april 2024

Ismintha Waldring (links) en Amel Labeab

Het gevoel erbij te horen op de VU-campus, of juist niet

Voel je je buitengesloten op de VU-campus of ben je hier juist heel gelukkig? Onderzoekers willen het weten en roepen alle VU-studenten daarom op om aan een enquête mee te doen.

Voel je je thuis aan de VU, of juist niet? Voel je je met deze universiteit verbonden? En heeft dat gevolgen voor je studiemotivatie en je resultaten? Hoogleraar diversiteit en onderwijs Maurice Crul, sociologen Marieke Slootman en Ismintha Waldring en masterstudent sociologie Amel Labeab (spreek uit ‘labieb’) starten komende week een groot onderzoek naar het gevoel van ‘belonging’ onder alle studenten aan de VU, en de invloed daarvan op hun studiesucces.

“Ik werk als student-assistent voor Students-4-Students@vu, een onderdeel van de Centrale Student Begeleiding en een programma om studenten te ondersteunen door ze in contact te brengen met andere studenten”, vertelt Labeab. “Ik spreek veel studenten die vanwege allerlei soorten problemen weinig motivatie voor hun studie kunnen opbrengen en zelfs niet meer naar de VU komen.”

Homohuwelijk

Het gevoel van ‘belonging’ is dus slecht bij deze studenten. Andere studenten voelen zich niet geaccepteerd of zelfs gediscrimineerd. Er zijn er die het gevoel hebben dat hun geluid niet gehoord mag worden op een campus waar de diversiteit nadrukkelijk wordt gevierd, omdat ze bijvoorbeeld conservatievere ideeën hebben over het homohuwelijk. Maar ook lgbt+-studenten voelen zich op de VU soms buitengesloten.

“We willen het ook weten als studenten zich juist heel erg goed voelen aan de VU”, aldus Waldring. “Die vragen we dan waar dat precies aan ligt.”

Het gaat om een online enquête in het Nederlands en in het Engels en maandag krijgen alle VU-studenten per mail een uitnodiging om die in te vullen. Ook de internationale studenten worden benaderd. “Want het beeld heeft heel lang bestaan dat die altijd succesvol en gelukkig zijn, maar dat blijkt veel genuanceerder te zijn. Vaak gaat het helemaal niet zo goed, en voelen buitenlandse studenten zich eenzaam in een vreemd land.”

Maagdenhuisbezetting

“Het onderzoek is gebaseerd op een soortgelijke enquête aan de UvA, waarbij onder anderen antropoloog Gloria Wekker en Marieke Slootman betrokken waren”, vertelt Waldring.

“In de nasleep van de Maagdenhuisbezetting van 2015, die onder andere ging over het gebrek aan diversiteit op de UvA, werd er een groot onderzoek gehouden onder medewerkers en studenten, waaruit bleek dat mensen met een migratieachtergrond, mensen met een functiebeperking en lhbt+’ers zich aanzienlijk vaker buitengesloten voelden dan anderen.”

Crul, Slootman, Waldring en Labeab beperken zich tot de studenten aan de VU. “Maar we willen natuurlijk ook graag dat studenten zonder migratieachtergrond reageren”, aldus Waldring. “Hoe zien de studenten de VU, met wie gaan ze om op de campus, welke mogelijkheden zien ze, waar lopen ze tegenaan, bijvoorbeeld wanneer ze mantelzorgtaken hebben? Vinden ze het curriculum inclusief genoeg?”

Gediscrimineerd voelen

Een dergelijke enquête is nog niet eerder uitgevoerd, dus de onderzoekers hebben geen idee wat ze kunnen verwachten. Wel ligt het voor de hand dat het effect op de studievoortgang negatief zal zijn als studenten zich buitengesloten voelen.

“Ik heb ook op de VU-site gezocht wat studenten moeten doen als ze zich gediscrimineerd voelen”, aldus Waldring. “De juiste informatie daarover bleek nog best moeilijk vindbaar te zijn. Ook als studenten tegen dat soort dingen aanlopen, willen we dat graag weten. Als er iets is, kun je dan makkelijk uitvinden bij wie je precies moet zijn?”

De ervaring leert dat de respons van VU-studenten op online enquêtes vaak laag is, maar Waldring en Labeab dringen bij studenten erop aan massaal te reageren. “De resultaten zullen onder meer gebruikt worden in adviezen aan het bestuur van de VU, dus je helpt ermee het leven van alle VU-studenten te veraangenamen”, aldus Waldring.