18 april 2024

Het Exposorium is officieel verhuisd

De beeldengroep The Seven Deadly Sins van Peer Veneman staat alweer ruim een maand in de nieuwe expositieruimte van het Exposorium: de foyer op de eerste etage in het hoofdgebouw. Het ruim veertigjarige Exposorium is de organisatie die zich bezighoudt met het tentoonstellen en het beheren van de VU-kunstcollectie. De laatste tentoonstelling (van Martina Strusny) was in mei 2013. Vanwege de verbouwing heeft het even geduurd voordat het de huidige plek in de foyer kon betrekken.

Minder aanloop

“Een beetje jammer”, vindt curator Hendriekje Bosma het wel. “Onze vorige locatie op de begane grond had veel meer aanloop.” Inderdaad, er lopen minder studenten door de foyer dan langs de studentenbalie in de centrale hal van het hoofdgebouw. De curator wijst naar het grote raam met uitzicht op de De Boelelaan: “Maar het is hier ook heel mooi geworden.”

‘Stoer, stevig en heerlijk absurd’

Bosma beschrijft deze markante beeldengroep als “stoer en stevig, maar ook speels, lichtvoetig en heerlijk absurd.” Ze zijn verrassend van vorm, maar ook heel herkenbaar. “Nou die lust kan ik er wel uithalen!” roept een studente haar vriendinnen toe terwijl ze op de borstentros wijst die om Lust heen hangt. In eerste instantie is het even zoeken, maar ook na het aha-moment blijven de beelden interessant. “Het zijn stuk voor stuk voorbeelden van een tijdloos beeld”, aldus Bosma.

Voor het eerst in tien jaar samen

Bosma heeft haar best gedaan om de zeven beelden tegelijk tentoon te stellen. Ze zijn onderdeel van verschillende publieke en particuliere collecties en een tweetal beelden is nog in het bezit van kunstenaar Peer Veneman. Het is voor het eerst in tien jaar dat deze beeldengroep weer samen te zien is. “Het was een hoop geregel om ze allemaal weer bij elkaar te krijgen”, vertelt de curator. Bosma hoopt dat de beelden een aanleiding zijn voor discussie op de VU. “De hoofdzonden zijn namelijk een actueel thema in crisistijd, omdat juist dan waarden en normen opnieuw aan de kaak worden gesteld.”

Zeven strenge rechters

De zeven strenge ‘rechters’ kijken bestraffend naar hun publiek, maar lijken in hun absurditeit ook uit te dagen tot het overtreden van de regels. De beelden lijken ook op de fantasiemonsters van renaissanceschilder Hieronymus Bosch. Maar bovenal leunen ze heel sterk op een lange, christelijke traditie van het uitbeelden van onze zonden. Het opgeheven hoofd van Pride, het harnas van Anger en de dikke kont van Sloth; in elk beeld zijn herkenbare elementen terug te vinden. De ruwe vorm van de beelden, waarin de hand en het gereedschap van de kunstenaar te zien is, maakt deze herkenning nieuw en spannend. In de tegenstellingen bestraffend en uitdagend, traditioneel en vernieuwend schuilt de kracht van The Seven Deadly Sins.

De 7 hoofdzonden zijn in de foyer te bewonderen tot 15 januari. Op het campusplein staat een groot exemplaar van Hovaardij.