29 maart 2024

Het einde van de IDEE-week: hallo Introductiedagen

De Idee-week, iedere student kent ‘m wel. Beetje bungeejumpen, cursusje smartlappen zingen en een kroegentocht. Voor je het weet, ben je het studentenleven ingerold. Wat de VU betreft is dat nu afgelopen. Dit jaar heet de introductieweek voor studenten geen IDEE-week meer maar spreekt men van de VU-introductiedagen.

Minder feesten

“Een beetje saaie naam”, erkent Loes Mulders, één van twee projectleiders. “Hoewel de oude vorm echt niet alleen om feesten draaide, is dat imago taai. Daar willen we nu mee breken.”

Hypnoseshow

Dat zit zo: het College van Bestuur was al jaren niet enthousiast over de invulling van de week. Er moesten meer serieuze onderdelen met een academische voorbereiding op het eerste studiejaar komen. Eerst sneuvelde de roemruchte hypnoseshow (waarbij studenten zich moesten inbeelden dat ze naakt onder de douche stonden), daarna werden leerzame elementen geïntroduceerd.  Dat was niet een overdonderend succes. In 2012 kwamen mentorgroepjes niet opdagen voor een workshop community service en vorig jaar was er weinig enthousiasme voor activiteiten waarbij struikelvakken besproken werden.

Summercourse

Daarom is besloten om de Ideeweek te laten fuseren met de academische Summercourse. Deze werd  een paar jaar geleden opgezet om eerste generatie studenten (allochtoon én autochtoon) met de universiteit kennis te laten maken.  Dat programma was inhoudelijk een succes, maar er waren te weinig aanmeldingen. Om deze kennis met alle studenten te delen, staat er nu elke dag iets nuttigs op het programma. Zo krijgen ze een stoomcursus optimaal studeren, ontmoeten ze rolmodellen en is er een filmprogramma voor studenten die geen zin in het zwemfeest hebben.

Leren studeren

De faculteiten rechten, economische wetenschappen en bedrijfskunde, psychologie en pedagogiek en geneeskunde gaan nog een stapje verder. Na de eerste week van de introductiedagen volgen deze eerstejaars studenten daar een programma waarmee ze zo snel mogelijk aan de universiteit wennen. Ze leren academisch schrijven, presentaties houden, netwerken en krijgen blackboard onder de knie. Ook komt studeren in het buitenland aan de orde.

Minder drank

Alles goed en wel, maar hoe krijg je die studenten nou zover dat ze daadwerkelijk bij die workshops opdagen? “De mentorstudenten die de groepjes begeleiden, krijgen dit jaar een speciale training. Zodat zij ook weten wat de bedoeling is en zorgen dat ze studenten ook echt gaan”, aldus Mulders. Om te zorgen dat de inhoud van de week echt verandert, is er ook overlegd met de studentenverenigingen die ook activiteiten organiseren. Echt alcoholische onderdelen, zoals de workshop cocktails maken, zijn daarbij gesneuveld. “We moeten er dit jaar ook opletten dat studenten onder de achttien geen alcohol drinken. Dat mag nu wettelijk niet meer”, zegt Mulders.

Toch groot feest

Voor studenten die echt geen zin hebben om die week leerzame dingen te doen, vrees niet: zoals elk jaar is er een sportdag, zijn er activiteiten in de stad en is er een groot feest.