Studentenleven
& Maatschappij

Hertentamens beter plannen svp

Studenten klagen over de planning van hertentamens. Wat zijn de veelvoorkomende problemen?

Alsof het niet erg genoeg is dat je gezakt bent: plant je faculteit de herkansing ook nog op een onmogelijk tijdstip. Tijdens een Leen-een-journalist-actie van Advalvas klaagde een student bewegingswetenschappen hierover. Omdat periode 3 maar vier weken duurt, vinden de herkansingen voor periode 2 pas eind periode 4 plaats. Patou Vellekoop, tweedejaars bewegingswetenschappen: “Daardoor stapelen de tentamens zich op. Als je je aandacht richt op de herkansingen, haal je de tentamens van de huidige periode niet. En moet je die ook weer herkansen. Als je eenmaal achterloopt, is het bijna onmogelijk om weer bij te komen.”

Nachtwerk

Bij Sociale Wetenschappen kwam afgelopen jaar een klacht binnen over het moment van de hertentamens. “Bij onze faculteit is het heel gebruikelijk dat je midden in de collegeperiode een her hebt”, zegt voorzitter van de facultaire studentenraad Sanne-Minouk van den Broek. “Het idee hierachter is dat je de tentamenstof dan nog vrij recent geleerd hebt. En zo heb je ook geen overlapping met de tentamenweek.”

Het nadeel hiervan is dat die hertentamens vaak laat op de dag plaatsvinden. Dit om te zorgen dat ze niet samenvallen met colleges. “De student die hier vragen over had, kwam van een andere faculteit en was daar niet aan gewend.” Zelf vindt ze late tentamens niet bezwaarlijk. “Het kan heel vervelend zijn. Maar je kunt er wel op plannen. En je moet die tentamens toch doen.”

Driedubbele master

Bij de rechtenfaculteit komen de klachten vooral van studenten die twee tentamens op hetzelfde moment hebben, zegt Laura Buwalda, voorzitter van de facultaire studentenraad. “Bijvoorbeeld als mensen twee opleidingen naast elkaar doen. Wij kunnen daarbij helpen. Vaak nemen we in zo’n geval contact met de opleidingscoördinator op en dan is er eigenlijk altijd wel een oplossing. Een optie is bijvoorbeeld dat de student na afloop van het ene tentamen in de tentamenhal blijft zitten en vervolgens meteen het andere tentamen doet. Dit is niet ideaal, maar in zo’n geval krijgt de student wel de mogelijkheid om beide tentamens af te leggen.”

Ze vindt dat het plannen van de roosters soms beter kan. “Vooral als het om vakken uit dezelfde studie gaat.” Maar ze snapt ook dat roosteraars niet overal rekening mee kunnen houden. “Ik heb een vriendin die drie masters doet. Laatst had ze te maken met een situatie waarin twee tentamens tegelijk ingepland waren. In het geval van meerdere masters of studies is het logisch dat een dubbele tentamenroostering weleens kan voorkomen.”

Eerst langs opleidingscommissies

De facultaire studentenraad van Gedrags- en Bewegingswetenschappen kwam dit jaar met een oplossing die dit soort problemen in de toekomst moet voorkomen. Voorzitter van de facultaire studentenraad Bob Timmer: “De klacht over de planning van tentamens hebben wij vaker gehad. Begin dit jaar zijn we er actief mee aan de slag gegaan.”

Met resultaat: de faculteit heeft een nieuwe regeling waarin staat dat de nieuwe conceptroosters van tentamens eerst langs de opleidingscommissie van de betreffende opleiding moet gaan. “Op die manier kunnen de studenten uit de opleidingscommissies  feedback geven op de planning van de tentamens.” De concepten gaan vervolgens langs het facultair studentenoverleg. Daarin zitten alle studentleden uit de opleidingscommissies, facultaire studentenraad, de studentassessor en het bestuur van de studieverenigingen. “Op dit moment zijn we bezig voor de tentamens van volgend jaar.”