16 april 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Grote brand bij het Leids Universitair Medisch Centrum

In het Leids Universitair Medisch Centrum (LUmc) woedt een grote brand, dat meldt de Veiligheidsregio Hollands-Midden. Het zou gaan om de bloedbank die bij het ziekenhuis hoort en vlakbij het Centraal Station van Leiden ligt. Ooggetuigen maken op Twitter ook melding van ontploffingen. De hulpdiensten zijn inmiddels in actie gekomen. Het is nog onduidelijk of er gewonden zijn gevallen.

Update 12:05

Volgens een bron van het Leidsch Dagblad is er een gasfles ontploft in de technische ruimte van bloedbank Sanquin. Dit gebouw staat los van het hoofdgebouw van het LUmc. De brand lijkt inmiddels onder controle te zijn.

Update 12:15

De lokale brandweer meldt aan Omroep West dat er geen explosies hebben plaatsgevonden. De vermeende ‘explosies’ waren het geluid van enkele geknapte dakplaten.

Update 12:42

De brand is inmiddels onder controle, zo meldt een woordvoerder van het LUmc. Eerder werden de bloedbank en een deel van het LUmc ontruimd. De brandweer Hollands Midden meldt dat er geen gewonden zijn gevallen.