29 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Groningse rector genomineerd voor kwakzalverprijs

De Vereniging tegen kwakzalverij heeft Elmer Sterken genomineerd voor de Meester Kackadorisprijs. De rector magnificus van de Rijksuniversiteit Groningen zou een kwakzalver hebben laten promoveren.

Sterken had de promotie van psychiater Rogier Hoenders in het voorjaar van 2014 moeten afblazen, vindt de vereniging. Hoenders’ proefschrift over de effectiviteit van behandelingen met bijvoorbeeld Chinese en ayuverdische kruiden zou zwaar onder de maat zijn. Daarbij bestond de beoordelingscommissie volgens de vereniging voor twee derde uit ‘pro-alternatieve experts’.

Promotie uitstellen

De bestuursleden van de Vereniging tegen kwakzalverij, vier emeriti-hoogleraren, hadden Sterken gevraagd de promotie uit te stellen, maar de rector wilde daar niets van weten.

De Meester Kackadorispijs wordt elk jaar uitgereikt aan ‘instellingen, personen of ondernemingen die in belangrijke mate hebben bijgedragen aan de verspreiding in daad, woord of geschrift van de kwakzalverij in Nederland’.

Pauw en Witteman

De andere genomineerden zijn het Centrum voor post initieel onderwijs Nederland, het Nationale Ballet, Jeroen Pauw en Paul Witteman, stichting Rugpoli, Vita opleidingen, het Vlietlandziekenhuis en Pauline Meurs.

De ‘winnaar’ wordt op 4 oktober bekend gemaakt.