Studentenleven
& Maatschappij

Groep internationale wetenschappers roept politiek op te stoppen met discriminatie

Een groep internationale wetenschappers onder leiding van VU-historicus Susan Legêne roept de Nederlandse politiek op te stoppen met de stereotypering en uitsluiting van etnische minderheden.

De wetenschappers, afkomstig van instituten als Oxford, het European University Institute Florence en het Max Planck Institute, dringen er bij politici in een verklaring op aan ‘om af te zien van beleid dat specifieke groepen in de samenleving neerzet als potentieel vijandig ten opzichte van anderen of van de samenleving als geheel.’

Veilig klimaat

De verklaring is opgezet tijdens conferentie in Leiden over Europees kolonialisme. ‘Als wetenschappers (…) zijn we ons bewust van onze verantwoordelijkheid om bij te dragen aan een veilig intellectueel klimaat’, aldus de opstellers.

‘Het principe van gelijkheid is uit het dekolonisatieproces voortgekomen als een kernwaarde voor hedendaags burgerschap. We protesteren daarom met kracht tegen het creëren van etnisch onderscheid en tegen andere vormen van uitsluiting en stereotypering, zoals dat in het huidige politieke debat in Nederland naar voren komt.’

Criminelen en buitenstaanders

Legêne nodigde haar collega’s uit tot het opstellen van de verklaring in haar eigen lezing over immigranten uit de voormalige Nederlandse kolonieën. Zij heeft vorige week zaterdag deelgenomen aan de grote antiracismedemonstratie in Amsterdam. Daar was ze getuige van een luidruchtige confrontatie tussen de Amsterdamse burgemeester Van der Laan en een groep illegale immigranten.

‘De scheiding tussen illegale en legale immigranten, en de campagne tegen Nederlandse burgers omdat ze hier niet zouden horen of criminelen zouden zijn, zijn urgente zaken die nauw verwant zijn aan het onderwerp van onze conferentie’, aldus Legêne.