Studentenleven
& Maatschappij

GroenLinks zet onderwijswoordvoerder aan de dijk

Kamerlid Zihni Özdil is gisteravond uit de fractie van GroenLinks gezet. Aanleiding was zijn oproep om het “verrotte” leenstelsel af te schaffen dat zijn partijleider Jesse Klaver in 2015 aan een politieke meerderheid had geholpen.

De onderwijswoordvoerder van de GroenLinks-fractie distantieerde zich twee weken geleden in felle bewoordingen van het leenstelsel. In een interview met dagblad Trouw zei hij dat het “alles ondermijnt waar democratie en beschaving voor staan.” Daarmee bracht hij GroenLinks-leider Jesse Klaver, een van de architecten van het leenstelsel, in verlegenheid.

Özdil werd op het matje geroepen bij Klaver en probeerde dat gesprek tevergeefs op te nemen met zijn telefoon, zo meldt de Volkskrant. Özdil vertelde dit in vertrouwen aan een fractiegenoot, die vervolgens Klaver inlichtte. Gisteravond besloot de fractie dat Özdil niet langer aan kon blijven.

Ontoelaatbaar gedrag

“Er is iets grondig misgegaan en dat vinden we enorm spijtig”, schrijft Klaver in een verklaring. Özdil zou afspraken niet nakomen en ontoelaatbaar gedrag vertonen. “Zihni is een creatief denker, iemand met veel talent, maar als Kamerlid kwam hij in de knoop.”

Zelf spreekt Özdil van “karaktermoord”. “Politiek gaat ook over authenticiteit, over koers houden. Zonder last of ruggespraak. En zonder aanziens des persoons. Die overtuiging heeft mij in botsing gebracht met de leiding.” Özdil zat twee jaar in de Tweede Kamer. Hij geeft zijn zetel terug aan de fractie.