19 maart 2024

GroenLinks is gepraat over leenstelsel zat

Fractievoorzitter Bram van Ojik van GroenLinks wil niet tot sint-juttemis onderhandelen over het leenstelsel. Hij wil snel duidelijkheid en heeft vandaag een afspraak met minister Bussemaker.

Het praten heeft nu wel lang genoeg geduurd, zegt Van Ojik vandaag in een interview met NRC Handelsblad. De afspraken die VVD en PvdA in het regeerakkoord maakten vond Van Ojik niet goed. “Inhoudelijk niet, politiek niet en omdat er onvoldoende draagvlak voor bestond. Daarom zitten we nu in deze situatie. Als PvdA en VVD dit deel van het regeerakkoord willen realiseren, dan moet het anders gaan dan ze gedacht hadden. En dan zullen ze naar partijen als GroenLinks en D66 moeten luisteren.”

Aanvullende beurs omhoog

In het interview herhaalt hij de eisen waaraan een leenstelsel volgens GroenLinks moet voldoen: de aanvullende beurs voor studenten met minder draagkrachtige ouders moet omhoog, de ov-kaart moet behouden blijven, het collegegeld moet omlaag en de opbrengsten van het leenstelsel moeten meteen in het onderwijs worden teruggeploegd. Zolang de toegankelijkheid en de kwaliteit van het hoger onderwijs maar verbeteren.

Het is duidelijk dat GroenLinks haast moet maken wil de partij nog iets te zeggen hebben over de vormgeving van het leenstelsel. Als de electorale opmars van D66 voortduurt tot de Statenverkiezingen van 2015, is GroenLinks mogelijk niet meer nodig voor een meerderheid in de Eerste Kamer.