27 maart 2024

Graduation Week: de bijbel en de Palestijnse kwestie

‘Er zullen akkers gekocht worden in dit land, waarvan gij zegt: Een wildernis is het, zonder mens en dier, het is in de macht der Chaldeeën gegeven; akkers zal men voor geld kopen en koopbrieven schrijven, deze verzegelen en door getuigen doen bekrachtigen in het land van Benjamin, in de omstreken van Jeruzalem, in de steden van Juda, van het Gebergte, van de Laagte en van het Zuiderland; want Ik zal in hun lot een keer brengen, luidt het woord des HEREN.’

Aldus het bijbelboek Jeremia. Theologe Janneke Stegeman, die morgen promoveert, bestudeerde de rol van Jeremia 32 in het Israëlisch-Palestijns conflict.

Ethische vragen

Zionisten identificeren zich vaak met de dominante stem van terugkerende ballingen in het hoofdstuk, en rechtvaardigen op die basis landclaims. Veel Joodse Israëliërs zien in het hoofdstuk hun familiegeschiedenis weerspiegeld, terwijl veel Palestijnse Christenen zich tegen de tekst verzetten.

Stegeman maakt duidelijk dat de tekst geen basis kan zijn voor landclaims. Integendeel, zij stelt dat wie deel uitmaakt van die traditie ook gevoelig dient te zijn voor ethische vragen en minderheidsstemmen, in het besef dat er geen pure tekst of absolute waarheid is om toevlucht in te zoeken.

Symposium over Stegemans proefschrift

Komende zondag wordt in het kader van de Graduation Week, die vandaag is begonnen bij de theologische faculteit, een symposium over Stegemans proefschrift gehouden in het auditorium (vroeg op: begint al om 9:30 uur) met Mitri Raheb, dominee van de evangelisch-Lutherse kerk in Bethlehem, oud-testamenticus Wido van Peursen en Janneke Stegeman zelf.