26 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Gevangen VU-student weer vrijgelaten

De Honours-student (het is een man, geen vrouw, zoals eerder werd gesuggereerd) die in vreemdelingendetentie werd gesteld omdat hij een uitgeprocedeerde asielzoeker is, is inmiddels weer in vrijheid gesteld.

Dat meldt een medewerker van de economische faculteit, waar de man studeert. Hij heeft inmiddels zijn studie hervat maar schuwt de publiciteit.

De student zou in detentie zijn gezet omdat zijn landen van herkomst, Ethiopië en Eritrea, weigeren zijn terugkeerdocumenten te verstrekken. Vreemdelingendetentie zou in overeenstemming zijn met de ‘terugkeerrichtlijn’ in een dergelijk geval.