27 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Geschorste ‘Volkert’-docent mag blijven van UU

De docent die na de verkiezingswinst van Forum voor Democratie ‘Volkert waar ben je?’ op Facebook schreef, wordt niet ontslagen. Voorwaarde is wel dat hij de komende twee jaar niet opnieuw de fout in gaat.

Het bestuur van de faculteit Geesteswetenschappen, waar de docent lesgeeft, heeft dit samen met  het college van bestuur besloten.

Het Facebook-bericht van de docent, waarin hij verwees naar de moordenaar van Pim Fortuyn, leidde tot veel ophef op sociale media en verschillende doodsbedreigingen aan het adres van de docent. De Universiteit Utrecht, die direct afstand nam van de opmerking, ontving meer dan 450 schriftelijke reacties, meldt nieuwssite DUB. Sommigen vroegen om ontslag van de docent, terwijl anderen vonden dat de universiteit stelling moest nemen tegen de ‘afrekencultuur’ op sociale media.

Niet letterlijk

Ontslag op staande voet was echter niet aan de orde, “omdat de docent in het gesprek geloofwaardig heeft gemaakt dat hij zijn opmerking niet letterlijk bedoeld heeft”. Ook speelt mee dat hij na de ophef direct zijn excuses heeft aangeboden op zijn eigen Facebookpagina, die hij vervolgens deactiveerde. Verder heeft het Openbaar Ministerie laten weten dat het waarschijnlijk niet tot vervolging zal overgaan.

De docent, die op non-actief was gesteld, zal zijn colleges nog niet meteen hervatten, zegt de universiteitswoordvoerder tegen DUB. “De docent is zelf ook erg ontdaan, dus we moeten kijken wanneer hij weer met zijn werkzaamheden begint.”