29 maart 2024

Geneeskundestudenten ontvangen witte jas

Wie zijn bachelor haalt, krijgt tijdens een officiële ceremonie een witte jas. Dat is de traditie bij de studie geneeskunde. Vandaag was het zover voor 47 studenten.

In groepjes van drie mogen zij hun diploma tekenen en ophalen, om hun vervolgens hun doktersjas aan te trekken. De witte jas staat symbool voor de overgang van de bachelor naar de master, zo beweert Anton Horrevoets, programmaleider van de bachelor. “De opleiding tot arts begint nu namelijk pas echt. Nu heb je hem nodig als over de gangen van het ziekenhuis gaat lopen.”

Schaatstijden

Bij het ontvangen van de doktersjas hoort het gezamenlijk voordragen van een door de studenten zelf geschreven jaartekst. Deze gaat over het verloop van de afgelopen drie – of in sommige gevallen wat meer – jaar. Daarin is ruimte voor een grapje. Zo wordt er opgebiecht dat de laptops en tablets in de collegezaal tijdens de Olympische Spelen meer gebruikt werden om de schaatstijden te volgen dan om aantekeningen te maken.

Het verhaal lijkt dus nog niet op de eed van Hippocrates, waarin artsen verklaren de beroepsregels na te leven. Dat is iets voor na de master. En dat duurt zeker nog tot de volgende editie van de Olympische Spelen.