18 april 2024

Wetenschap
& Onderwijs

FIOD onderzoekt declaraties bij VUmc

VUmc kreeg vandaag een bezoek van de Fiscale Inlichtingen- en Opsporingsdienst (FIOD). Die doet onderzoek naar declaraties en registraties bij de afdeling kindergeneeskunde in de periode 2008 tot en met 2011. “Het was een verwachte situatie binnen een jarenlang lopend dossier”, zegt een woordvoerder. Het ziekenhuis werkt volledig mee.

Onregelmatige declaraties

In december 2012 startte de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) een onderzoek naar de administratie van kindergeneeskunde. De NZa vermoedde onregelmatigheden in de registratie en declaratie van medische behandelingen bij deze afdeling. VUmc startte daarom in 2012 een eigen onderzoek dat door externe deskundigen werd uitgevoerd. De resultaten hiervan zijn onlangs aan de NZa overgedragen.

Gisteren verscheen een landelijk zelfonderzoek onder alle Nederlandse ziekenhuizen naar de registratie en declaratie van medische behandelingen. “Hieruit blijkt dat de hele sector worstelt met het correct registreren van behandelingen. Dat komt vooral doordat de regelgeving onduidelijk is.”