Onafhankelijke journalistiek over de Vrije Universiteit Amsterdam | Sinds 1953
29 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

‘Expert moet kleuters Engels leren’

Kleuters moeten al Engels krijgen op school. Althans, dat is het advies van het Onderwijs Platform 2032, ingesteld door staatssecretaris Dekker om te onderzoeken welke kennis kinderen moeten hebben om klaar te zijn voor de toekomst. Maar is er wetenschappelijke basis voor dit optimistische plan? Nel de Jong, onderzoekster aan de VU en gespecialiseerd in tweede-taalwerving en psycholinguïstiek, twijfelt.

Voorsprong kwijt

Als alle kinderen straks vanaf dezelfde leeftijd Engels leren, is dat een stap in de goede richting, vindt De Jong. De leeftijd waarop een kind Engels begint te leren is op dit moment in Nederland namelijk afhankelijk van de basisschool. Waar sommige scholen, zoals verplicht, beginnen in groep 7, leren kinderen op andere basisscholen al Engels vanaf groep 5 of zelfs vanaf groep 1.

Dat is volgens De Jong problematisch: “Ondanks deze verschillen komen al deze kinderen met verschillende niveaus op de middelbare school bij elkaar in een klas. Uit gebrek aan beter inzicht beginnen de scholen daarom maar bij de onderkant van het niveau, zodat iedereen het kan bijbenen. Het nadeel is alleen dat veel kinderen hierdoor hun voorsprong kwijtraken. Als dit met het advies van het platform wordt gelijkgetrokken vind ik dat heel positief.”

Onkundige kleuterjuffen

Er zijn echter ook flinke kanttekeningen te plaatsen bij het voorstel van het platform. Een jong kind een tweede taal leren is een specialiteit die niet onderschat moet worden. “De leerkrachten moeten opgeleid zijn om de jonge kinderen Engels te leren. Veel van de kleuterjuffen zullen de Engelse taal niet voldoende beheersen en bovendien niet weten hoe ze de kleuters dit moeten leren.”

Gelukkig is er wel expertise. Uit onderzoek blijkt dat er in 2003 op tien basisscholen Engels werd onderwezen in groep 1 en in 2013 waren dat er meer dan duizend. “Het is essentieel dat de expertise uit deze scholen overvloeit naar de andere”, aldus De Jong.

Paar liedjes

De crux ligt vooral in de verwachtingen die met het advies geschapen worden. Mensen vergelijken de situatie vaak met het tweetalig opvoeden van een kind. “Onredelijk”, vindt De Jong. “Er wordt ongeveer vijftien procent van de onderwijstijd aan Engels besteed en dit zal in de toekomst niet veel meer zijn. Dit betreft een paar uur les in de week, in de vorm van liedjes of spelletjes. Dat is natuurlijk bij lange na niet voldoende om die taal echt te leren. Om die reden is het van groot belang de juiste verwachtingen te scheppen.”

Langzaam taal leren

Het lijkt een vanzelfsprekendheid dat jonge kinderen sneller leren. Ook staatssecretaris Dekker refereert in zijn advies aan het feit dat kinderen op die leeftijd snel een taal leren. De Jong noemt dat een misvatting. “Onderzoek in de jaren zeventig heeft al laten zien dat vroeger niet per se beter of sneller is. In principe gaat een taal leren op die leeftijd gewoon erg langzaam. Je kan ze immers niet twintig woordjes als huiswerk mee laten nemen. Het ligt er dus, ook in dit geval weer, heel erg aan wat je verwacht dat ze leren.”

Reageren?

Houd je bij het onderwerp, en toon respect: commerciële uitingen, smaad, schelden en discrimineren zijn niet toegestaan. Reacties met url’s erin worden vaak aangezien voor spam en dan verwijderd. De redactie gaat niet in discussie over verwijderde reacties.

Velden met een * zijn verplicht
** je e-mailadres wordt niet gepubliceerd en delen we niet met derden. We gebruiken het alleen als we contact met je zouden willen opnemen over je reactie. Zie ook ons privacybeleid.