26 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Erasmusbeurzen straks ook voor studeren buiten Europa

Studenten die buiten de Europese Unie een aantal vakken willen volgen, kunnen vanaf 2014 een Erasmusbeurs aanvragen. Ook studenten die van buiten de EU hier heen gaan, komen er dan voor in aanmerking.

De Europese Commissie wil de komende jaren niet alleen de mobiliteit binnen de Unie verhogen, maar ook de banden met andere regio’s aanhalen. Meer uitwisseling tussen studenten kan dat bevorderen, schrijft eurocommissaris Androula Vassiliou in de nieuwe hoger onderwijsstrategie.

Aantallen zullen groeien

Rond de 135 duizend studenten en medewerkers kunnen de komende zeven jaar gebruik maken van de beurs, die onderdeel is van het nieuwe Erasmus+ programma van de Unie. Het gaat dan zowel om Europese studenten die vertrekken, als om niet-Europese studenten die deze kant op komen.

Een bescheiden streven in vergelijking met het totaal aantal studenten dat gebruik maakt van de populaire Erasmusbeurzen. Alleen al in het academiejaar 2011-2012 gingen er iets meer dan 250.000 studenten en 46.500 docenten of medewerkers met zo’n beurs de grens over, waarvan 6.500 Nederlanders. Meer dan achtduizend buitenlanders studeerden dankzij Erasmus in ons land. Die aantallen zullen alleen maar groeien nu het budget voor Erasmus+ in de nieuwe meerjarenbegroting bijna veertig procent hoger is.

Nog niet bekend

Hoe het geld voor de beurzen precies verdeeld zal worden en welke landen of instellingen er gebruik van kunnen maken, wordt de komende maanden duidelijk. Ook is nog niet bekend wanneer studenten de beurs kunnen aanvragen.