18 april 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Erasmus Universiteit is ongehoorzaam

De Erasmus Universiteit blijft inschrijfgeld vragen voor masteropleidingen van de Rotterdam School of Management. Minister Bussemaker dacht dat de universiteit daarmee zou stoppen.

Studenten hoeven volgens de wet alleen collegegeld te betalen, maar de Erasmus Universiteit vraagt daarbovenop 110 euro om studenten voor de opleiding in te schrijven. Dat mag niet, antwoordt minister Bussemaker op Kamervragen van Mohammed Mohandis (PvdA).

Doorgedrongen

Alleen als studenten met een buitenlands bachelordiploma aankomen, mag de universiteit een klein bedrag in rekening brengen om te toetsen wat dat diploma waard is. Voor Nederlandse studenten mag het sowieso niet. Bussemaker stelt vast dat de Erasmus Universiteit “afwijkt van dit uitgangspunt”.

Dat is ook tot de universiteit doorgedrongen, meent ze. Het college van bestuur heeft de decanen van de faculteiten een maand geleden in een brief op het wettelijke uitgangspunt gewezen. “Ik neem dan ook aan dat de Erasmus Universiteit Rotterdam overeenkomstig de regels zal gaan handelen.”

Tien euro meer

Maar dat is nog niet gebeurd. Het inschrijfgeld voor de masteropleidingen bedraagt nu zelfs een tientje meer dan de honderd euro waar de minister vanuit ging. De universiteit kan nog niet reageren.

Mohandis is verbaasd. Hij heeft al eerder vragen over onwettig inschrijfgeld gesteld. Zijn partijgenoot minister Bussemaker kondigt in haar antwoord aan dat ze de regels rond eigen bijdragen van studenten nader zal toelichten. Mohandis: “Als het voor instellingen dan nog niet duidelijk is, zullen we de wet moeten aanpassen.”