17 april 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Eis: werkstraf voor Leidse dreigstudent

Het Openbaar Ministerie eist een maand voorwaardelijke gevangenisstraf en een werkstraf van 120 uur tegen de student die in oktober dreigde met een schietpartij aan de Universiteit Leiden.

De 21-jarige man uit Valkenburg schreef twee keer op een internetforum dat hij aan de universiteit slachtoffers wilde maken en daarna zelfmoord zou plegen. Het was kort na een shooting in de Verenigde Staten.

In de zeik

De dreiging veroorzaakte veel onrust. De politie bewaakte alle gebouwen van de universiteit, wat volgens het openbaar ministerie zo’n tienduizend euro kostte. De man werd snel opgepakt en bekende. Hij wilde volgens de politie “meedoen en meegaan in het spel van mensen in de zeik nemen”.

Volgens psychologen is hij verminderd toerekeningsvatbaar. Hij staat onder behandeling van de GGZ. Het OM wil dat dit zo blijft zolang de reclassering het nodig vindt. Anders zou hij alsnog naar de gevangenis moeten.

Over twee weken doet de rechter uitspraak.