19 april 2024

Eindelijk halal eten in de mensa

Het VU-restaurant krijgt er een halal-corner bij komende maandag. Vers bereide warme maaltijden, soepen, belegde broodjes en frituursnacks zoals God ze graag bereid ziet.

“De vraag naar verse halal producten was er langer”, zegt Petra Hooijschuur van Sodexo, dat het VU-restaurant exploiteert. “Al sinds we hier in 2013 kwamen speelt het. Maar de bereiding en de opslag van verse halal-producten vereist een forse investering omdat er strikte eisen worden gehanteerd. Er is een aparte opslag nodig, er mag geen kruising zijn met andere voedselproducten en de medewerkers moeten speciaal geschoold zijn. Dankzij de VU, die het grootste gedeelte van de kosten voor haar rekening neemt, is het er dan nu eindelijk van gekomen.”

Commercieel

Bovendien, legt Hooijschuur uit, is de vernieuwde opzet van het VU-restaurant, met aparte eilandjes voor verschillende soorten producten, geschikt voor de inrichting van een apart halal-eiland.

Commercieel gezien lijkt het geen domme zet, een halal-corner. Sodexo moet op de campus concurreren met onder andere de Spar en verschillende andere aanbieders van etenswaar. Die doen geen van allen aan halal (er staat op dit moment zelfs een food-truck met een enorme varkenskop op het campusplein) terwijl een fors aantal studenten een islamitische achtergrond heeft.

Ook niet-moslims

“Ik heb begrepen dat zo’n twintig procent van de studenten moslim is, aldus Hooijschuur. Op de eerste plaats willen we graag een zo divers mogelijk assortiment bieden aan een divers publiek. Overigens hebben we al een halal-corner aan de Universiteit in Tilburg en daarom weten we dat zo’n corner niet alleen moslims aanspreekt, maar ook veel niet-moslims.”

Sodexo wil graag een officieel halal-certificaat in de wacht slepen. Daarom werkt het bedrijf samen met een halal-gecertificeerd toeleveringsbedrijf. “Volgende week komt er een halal audit company langs om te kijken of we voor een certificaat in aanmerking komen.”

Kritiek

De halal-corner is tot stand gekomen in samenspraak met de VU, de universitaire studentenraad en de islamitische studentenvereniging ISA. “Met hen stemmen we ook het assortiment af”, aldus Hooijschuur.

Kritiek verwacht Hooijschuur ook. “Wij hebben eerder te maken gehad met kritiek, dus we weten hoe sommige mensen tegen zo’n halal-corner aankijken. Maar dat mag, het is een vrij land.”

Bij ISA zijn ze alvast heel blij. ‘Al-hamdulillah!’, ‘prijs de Here!’, juichen ze op Facebook.