29 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

‘Eerste Hulp Bij Suïcide moet verplicht worden’

Waarom is Eerste Hulp Bij Suïcide nog steeds geen verplicht vak voor alle hulpverleners? Dat vraagt vertrekkend hoogleraar Ad Kerkhof zich af. Vanmiddag is zijn afscheidsrede.

Eigenlijk, vindt hoogleraar klinische psychologie, psychopathologie en suïcidepreventie Ad Kerkhof, zou iedereen met die in de zorgsector werkt een verplichte cursus Eerste Hulp Bij Suïcidaliteit moeten doen. Want niet alleen psychologen hebben met mensen met een doodswens te maken.

Vijandige houding

“Ik hoor vaak dat verpleegkundigen en medici een afwijzende en soms zelfs vijandige houding hebben ten opzichte van patiënten die een suïcidepoging hebben gedaan. Zelfs psychologen kunnen er niet altijd mee omgaan. Die vinden dat een patiënt met suïcidegedachten naar de psychiater moet. Vervolgens loopt die tegen een wachtlijst aan. En zo staat iemand die acuut en dringend hulp nodig heeft in de kou.”

Vooroordelen

Ook bij zijn eigen vakgenoten hoort hij regelmatig ‘middeleeuwse vooroordelen’. “Bijvoorbeeld dat je niet met patiënten over zelfdoding moet praten. Dan zou je ze maar op ideeën brengen. Terwijl je juist met mensen hierover moet spreken.”

Hij is tevreden dat hij zijn eigen faculteit beter heeft kunnen achterlaten. “Hier op de VU heb ik het een beetje voor elkaar. Studenten krijgen bijvoorbeeld bij het vak gespreksvaardigheden aandacht voor suïcidale gedachten.” Maar het kan altijd beter natuurlijk.

EMD(R)

Eigenlijk was zijn laatste werkdag  al in september. Zijn laatste college heeft hij net achter de rug. De komende tijd zal hij nog betrokken zijn bij wat lopende onderzoeken. “Daar verwacht ik veel van. Het is onder meer een onderzoek naar de invloed van EMD(R)-therapie bij mensen die last hebben van suïcidale intrusies: ze ‘zien’ beelden van hun eigen zelfdoding. En ook onderzoek naar de app Back-up. Die app stelt gebruikers vragen over hoe ze zichzelf in een crisis kunnen afleiden van negatieve gedachtes. Wie kunnen ze bellen voor steun? Er zit ook een noodknop op.”

Therapie

Ook blijft Kerkhof training geven aan hulpverleners over hoe ze het beste met suïcidale patiënten om kunnen gaan. “En ik blijf in mijn eigen praktijk in Leiden anderhalve dag per week therapie geven. Het geeft me veel voldoening om te merken dat je mensen goed kunt helpen. Ik heb de kennis en vaardigheden opgedaan om mensen met zwaarmoedige problemen efficiënt te helpen. In die zin is het prettig wanneer wetenschap en praktijk samengaan.”

Rustig aan

Het plan is om het eindelijk eens rustig aan te doen. “Maar ik heb het nog nooit zo druk gehad.” Mochten die rustige tijden dan echt komen, dan is hij van plan om de werken uit de Russische bibliotheek te lezen. Daar heb ik al veel van gelezen, maar voor ik doodga wil ik ze allemaal lezen. Dat zal waarschijnlijk niet lukken.”

De afscheidsrede is dinsdag 11 december vanaf 15.45 uur in de VU-aula.