Eerste Hulp bij scripties

Mirjam de Winter (foto) weet uit eigen ervaring hoe moeilijk het schrijven van een scriptie kan zijn. Na het afronden van haar masterscriptie klinische psychologie biedt zij sinds een jaar scriptiehulp op haar site topscriptie.nl.

Studenten hebben uiteenlopende problemen bij het schrijven van scripties. Soms willen ze alleen tips voor goede zinsbouw, maar het komt ook voor dat ze volledig de weg kwijt zijn. “Vooral het schrijven blijkt toch wel heel moeilijk, vaak hebben studenten wel in hun hoofd wat ze willen overbrengen, maar komt het er simpelweg niet uit. Een goede structuur blijft het belangrijkst bij een scriptie”, aldus De Winter. De coaches van topscriptie.nl bieden ook hulp bij het verzamelen en analyseren van de data. Mirjam de Winter begrijpt donders goed dat studenten hulp zoeken: “Er wordt maar geëist dat je alles zelfstandig kunt doen, terwijl er zoveel dingen nieuw zijn. Er is tegenwoordig zoveel informatie beschikbaar waardoor studenten door de bomen het bos niet meer zien.”

Scriptiehulp wordt voor het grootste deel aangeboden via online sessies. Bijvoorbeeld door opmerkingen aan te geven in een Word-bestand, een skypegesprek aan te gaan, of zelfs hele stukken te redigeren.
Naast online hulp kunnen studenten ook face-to-face afspreken met de coaches. Vooral voor de eerste afspraak werkt dat zeer motiverend, vindt De Winter: “De ene keer zit ik samen met de student achter de pc te werken in het statistiekprogramma SPSS en een andere keer bespreken we het onderzoeksvoorstel, stapje voor stapje. Uiteraard verwerkt de student alles zelf, maar een duwtje in de goede richting kan vaak een wereld van verschil zijn.”