19 april 2024

Eerste hulp bij het Mama Tandoori festival

Hartstikke leuk hoor, dat Mama Tandoori festival vanavond op de VU. Maar waar moet je heen als jouw moeder toevallig dood/afwezig/gewoon buitengewoon vervelend is?

De oproepen voor studenten om gezellig met je moeder naar de VU te komen, had Riekje van Osnabrugge van NewConnective al op de campus zien hangen. En ze wist ook al dat de studenten die bij haar in de rouwgroep zitten telkens een steek zouden voelen als ze daar langs zouden lopen. “Het is net als met moederdag of kerst. Of als andere studenten vrolijk vertellen wat ze dat weekend met hun moeder hebben gedaan. Het is een herinnering aan datgene wat jij niet hebt.”

Rouw

Vanaf april leidt Van Osnabrugge weer een gespreksgroep voor alle Amsterdamse studenten die iemand verloren hebben. Dat kan een ouder, een familielid of een vriend zijn. Eis is wel dat het overlijden langer dan een half jaar geleden is. “Als het korter is, dan raden we deelname af. Omdat je dan nog geen ruimte hebt voor het verdriet van een ander.” Er is geen uiterste termijn voor de rouw: “Er is ook een studente die tien jaar geleden iemand verloor.”

Bij een recenter overlijden kan een bezoek aan het maandelijkse rouwcafé soelaas bieden. Van Osnabrugge: “Studenten zijn vaak opgelucht om te merken dat er andere leeftijdsgenoten zijn die in hetzelfde schuitje zitten.”

Persoonlijk gesprek

Wie worstelt met een afwezig of moeilijke ouder kan ook een persoonlijk gesprek aanvragen. “We zijn geen therapieclub. Maar je kunt wel voor een paar gesprekken langskomen. Bijvoorbeeld als merkt dat je moeite hebt om bepaalde stappen in je leven te nemen. Vaak zijn twee of drie gesprekken voldoende, het gaat niet oeverloos door.”

Ongelovigen ook welkom

NewConnective is de doorstart van het Amsterdamse studentenpastoraat maar dat betekent niet dat de gesprekken een religieuze insteek hebben. “Iedereen heeft levensvragen, daar hoef je niet gelovig voor te zijn.” Van Osnabrugge heeft een protestante achtergrond, maar er zijn ook gesprekken met een humanist, een imam of een rabbijn mogelijk.

Toch interesse om naar het Mama Tandoori Festival te gaan? Het programma staat hier