26 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

‘DUO behandelt uitzendkrachten netjes’

De Dienst Uitvoering Onderwijs behandelt zijn uitzendkrachten prima, antwoordt minister Bussemaker op Kamervragen. Dat een aantal van hen niet werd ingeroosterd, komt doordat er aan het eind van het jaar weinig werk is.

De Tweede Kamer reageerde furieus toen RTV Noord eind oktober berichtte dat DUO driehonderd uitzendkrachten twee weken naar huis stuurt om onder de ‘Roemernorm’ uit te komen. Die norm bepaalt dat hooguit tien procent van de loonkosten aan tijdelijke krachten mag worden besteed.

Gewoon minder werk

Maar volgens Bussemaker is er niets verwijtbaars gebeurt. Eind december is er simpelweg minder werk voorhanden, antwoordt ze op Kamervragen van de SP. Uitzendkrachten worden ingezet om pieken in het werk op te vangen, en daar is eind december geen sprake van.

Bovendien gaat het volgens Bussemaker niet om driehonderd mensen die tegen hun zin niet kunnen werken in de periode rond de feestdagen. Tien uitzendkrachten hadden volgens de minister willen werken, maar konden niet worden ingeroosterd.

Eindejaarsgeschenk

DUO behandelt uitzendkrachten met respect, benadrukt de minister verder nog. Ze krijgen net als de vaste medewerkers een eindejaarsgeschenk en een uitnodiging voor personeelsfeesten.