19 maart 2024

Duizenden nieuwe studentenwoningen, maar Amsterdam blijft hoofdpijndossier

De sociale woningcorporaties bouwen in een moordend tempo nieuwe studentenwoningen. De ambities uit het Landelijk actieplan studentenhuisvesting worden volgens minister Stef Blok ruimschoots gehaald.

Sinds 2011 hebben de sociale studentenhuisvesters bijna vijftienduizend nieuwe studentenwoningen gebouwd, meldt minister Blok van Wonen aan de Tweede Kamer. Eind 2016 verwacht hij dat er 17.708 nieuwe woningen opgeleverd of in aanbouw zijn.

Hoofdpijndossiers

De afspraak was dat er eind volgend jaar 16.000 nieuwe studentenwoningen zouden zijn. “Met gepaste trots” concludeert minister Blok dat de bouw voorloopt op schema.

Dat betekent niet dat studenten in elke stad moeiteloos een kamer vinden. “We zijn op de goede weg en ik ben trots dat we veel hebben kunnen bouwen, maar er zijn nog steeds wat hoofdpijndossiers”, zegt directeur Ardin Mourik-Geluk van Kences, de brancheorganisatie van sociale studentenhuisvesters.

Speld in een hooiberg

In Utrecht en Amsterdam blijft het zoeken naar een speld in een hooiberg. In andere studentensteden zorgen de extra woningen er vooral voor dat studenten iets minder lang moeten wachten op een kamer dan een paar jaar geleden.

Het Landelijk actieplan studentenhuisvesting werd in 2011 opgesteld om de kamernood op te lossen. Het actieplan werd onder meer ondertekend door Kences, de Vereniging Hogescholen, universiteitenvereniging VSNU en de Landelijke Studenten Vakbond.