Dreigende wolken boven jarige De Verrekijker

Het is feest bij het gekraakte academische café De Verrekijker, dat vandaag zijn eerste verjaardag viert. Maar haalt deze ontmoetingsruimte voor studenten wel een tweede verjaardag?

“Er gaan geruchten dat het college van bestuur het wel weer genoeg vindt”, zegt docent Boris Slijper. Hij staat klaar om in De Verrekijker een speech te houden. “Die gaat erover dat sluiting geen goed idee is. Ik wil de mensen hier een hart onder de riem steken.”

Verfbommetjes

Achter hem is Arthur, student computer science bezig om een tekst op het plafond te schrijven. Het wordt óf ‘Yes,  De Verrekijker’ óf ‘Yes, De Verrekijker is jarig’. Dat hangt ervan af of zijn armen het werk nog langer volhouden. “Dit is zwaarder dan het eruit ziet.”

De Verrekijkerbestuurslid Sophie (student culturele antropologie) vult buiten een ballonnetje met verf. Niet om mee naar het bestuur te gooien. “We gaan er zo een schilderij mee maken, door er met dartpijltjes op te gooien.”

Dreigende sluiting

Van een dreigende sluiting weet Sophie niets. “Daar heb ik niets van gehoord. Ik hoop het niet.” Voorlopig houdt zij zich even bezig met de voorbereidingen voor de rest van het feestprogramma. “We hebben straks bands die optreden en houden een poetry slam.” Het feest zal tot twee uur ’s nachts doorgaan.

Eén opsteker voor de feestvierders. Cvb-woordvoerder Aukje Schep zegt over de sluitingsplannen: “Ik weet daar oprecht niets van.”