Wetenschap
& Onderwijs

Directeur Harinck vertrekt, toekomst HDC onzeker

Is het Historisch Documentatiecentrum voor Nederlands Protestantisme (HDC) het laatste slachtoffer van de reorganisatie? Dat zou kunnen, nu directeur George Harinck vertrekt en de financiering op de langere termijn onzeker is.

In de oorspronkelijke reorganisatieplannen van de universiteitsbibliotheek ging er geen geld meer naar het HDC. Alles zou uit externe middelen betaald moeten worden.  Daar werd uiteindelijk een oplossing voor gevonden. Het HDC viel voortaan, na een korte tussenstop bij Theologie, onder de faculteit Geesteswetenschappen. Er kwam nog financiering vanuit het college van bestuur.

Problemen

Wel werd het centrum in tweeën geknipt: het gehele archief vertrok met archivaris naar de universiteitsbibliotheek. Van het HDC bleef nog een directeur en twee wetenschappelijke medewerkers over. Het beviel de directeur George Harinck slecht: “Al mijn problemen zijn de uitkomst van die reorganisatie.”

De afgelopen drie jaar deed hij er alles aan om de naam van het centrum hoog te houden. “Bijvoorbeeld door veel congressen te organiseren. Ik wilde naar buiten toe laten zien dat we nog erg druk en dynamisch waren.” Al die congressen organiseerde hij in z’n eentje en dat is hij nu beu. “Ik ben niet als congresorganisator aangenomen. Drie jaar lang heb ik de ballen hooggehouden. Dat moet nu veranderen.”

Rigoureus voorstel

Nu de financiering per 1 januari afloopt, heeft hij een rigoureus voorstel gedaan: óf terug naar de oude situatie óf meer geld voor het HDC. Het werd hem snel duidelijk dat dát niet gaat gebeuren. Dus besloot Harinck om een aanbod aan te nemen om directeur te worden van een nieuw op te richten instituut voor het neocalvinisme aan de Theologische Universiteit Kampen (TUK).

Decaan Geesteswetenschappen Michel ter Hark laat per mail weten dat het faculteitsbestuur een voorstel heeft gedaan voor een continuering van de financiering voor ten minste drie jaar. “Tot 2020, hetgeen ook het Kuyperjaar is. Het college staat hier welwillend tegenover, maar er is nog geen besluit genomen.”

Geschiedenis

Het Historisch Documentatiecentrum voor het Nederlands Protestantisme (1800-heden) werd begin jaren zeventig opgericht om de geschiedenis van het neocalvinisme, waaruit ook de VU is voortgekomen, te bestuderen. Jarenlang was het een onderzoeksinstituut met eigen archief dat los van de faculteiten stond. Bij de reorganisatie werd besloten dat dit een onhandige constructie was. Het archief vertrok naar de bibliotheek, het wetenschappelijke deel viel voortaan onder de faculteit Geesteswetenschappen.