28 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Digitaal onderwijs en thuis werken beter voor milieu

Om energie te besparen en de CO2-uitstoot te verminderen, moeten hogescholen en universiteiten meer onderwijs digitaal aanbieden. Verder zouden medewerkers vaker thuis moeten werken.

De mobiliteit van studenten en medewerkers is een van de meest vervuilende en energieslurpende activiteiten in het hoger onderwijs, concludeert Avans Hogeschool in een rapport dat geschreven is in opdracht van ict-organisatie Surf.

Online onderwijs

Willen hoger onderwijsinstellingen beter op het milieu letten, dan zou het enorm schelen als iedereen minder gaat reizen. “Zorg ervoor dat een face-to-face bijeenkomst alleen plaatsvindt als deze een bepaalde meerwaarde ten opzichte van online onderwijs heeft”, aldus het Surf-rapport

Ook meer efficiënte roostering zou goed zijn voor het milieu: als studenten een beperkt aantal dagen de hele dag colleges volgen en de rest van de dagen aan zelfstudie doen, hoeven ze niet elke keer voor een paar uur naar de instelling te komen.

Minder contacturen

Medewerkers zouden vaker thuis moeten kunnen werken, is een andere aanbeveling. Dat scheelt niet alleen ritjes met de auto of de trein, maar ook werkplekken. Zo slaat het hoger onderwijs twee vliegen in één klap. Gebouwen zijn immers ook milieuvervuilend, om nog maar niet te spreken over de bouw van nieuwe kantoren en collegezalen.

Hoewel online onderwijs oprukt, is de aanbeveling voor minder fysieke contacturen opvallend. Onder druk van het kabinet zijn opleidingen de afgelopen jaren juist meer contacturen gaan inroosteren. In afspraken met het ministerie van Onderwijs is vastgelegd dat elke eerstejaars op zijn minst twaalf uur college per week moet krijgen.

Roosters aanpassen

In de discussie rondom de bezuiniging op de ov-studentenkaart bleek verder dat instellingen er weinig voor voelen hun roosters aan te passen.

In een reactie benadrukt de Vereniging Hogescholen dan ook dat het inderdaad van belang is om de CO2-uitstoot van instellingen zo veel mogelijk te verminderen, maar dat studenten ook behoefte hebben aan persoonlijke aandacht en begeleiding. Verder staan onderwijsinstellingen “niet te springen om hun roosters aan te passen”, aldus een woordvoerder.

Concept campus

Ook een woordvoerder van universiteitenvereniging VSNU laat weten dat digitalisering het onderwijs kan verrijken, maar dat universiteiten “blijven geloven in het concept campus”.