Onafhankelijke journalistiek over de Vrije Universiteit Amsterdam | Sinds 1953
28 maart 2024

Campus
& Cultuur

Deel je presentatie met andere docenten en bespaar tijd

De komende dagen is de VU het terrein van hackers. Een groep internationale ontwikkelaars van onderwijssoftware komt bijeen om te werken aan een opensource presentatieprogramma. ‘We willen zorgen dat docenten over de hele wereld niet allemaal opnieuw het wiel hoeven uit te vinden”, mailt Klaas Andries de Graaf, postdoc in artificial intelligence.

Wat gaan jullie hacken?
‘Slidewiki. Dat is een opensource softwareontwikkelingsproject, bekostigd via Horizon 2020, het onderzoeks- en innovatieprogramma van de Europese Unie. Het doel van Slidewiki is het revolutioneren van het schrijven, delen, en hergebruiken van onderwijsmateriaal.’

Wat is er zo revolutionair aan Slidewiki?
‘We bouwen Slidewiki als een open online systeem, waarop iedereen gemakkelijk onderwijspresentaties kan maken, hergebruiken, verbeteren, interactief presenteren en in andere systemen zoals Canvas en Blackboard integreren. Ook kan men samenwerken in groepen en discussies beginnen.

‘Met Slidewiki hopen we hetzelfde te doen voor onderwijsmateriaal als wat Wikipedia doet voor encyclopedische inhoud, Github voor programmacode en Openstreetmaps voor geografische informatie. Dat zijn revolutionaire systemen, die het delen van intellectueel materiaal voorgoed hebben veranderd voor miljoenen mensen.’

Waar gaan jullie nu op de VU mee aan de slag?
‘Normaal werken we als Slidewiki-developers in verschillende landen en tijdzones. Tijdens de hackathon komen we bij elkaar zodat we kunnen samenwerken als groep of in klein teams. Tijdens de hackathon leren we over de techniek achter Slidewiki, verbeteren we de software, maken we nieuwe plannen en ontwerpen we nieuwe functies. We evalueren en brainstormen ook over het ontwikkelwerk van de afgelopen tijd.’

Wat hopen jullie eruit te halen?
‘Veel presentatietools zijn in bezit van bedrijven en hebben geen open licentie voor hergebruik van onderwijsmateriaal noch een opensource broncodelicentie, waardoor andere partijen het onderwijsmateriaal en het systeem niet kunnen hergebruiken. Door deze licentiebeperkingen en door functionele beperkingen in huidige systemen, zoals een gebrek aan versiebeheer of aan mogelijkheden om te delen, samenwerken en vertalen, moeten onderwijzers over de hele wereld het wiel vaak opnieuw uitvinden. Daardoor gaat veel tijd, kennis en waardevol onderwijsmateriaal verloren.’

Reageren?

Houd je bij het onderwerp, en toon respect: commerciële uitingen, smaad, schelden en discrimineren zijn niet toegestaan. Reacties met url’s erin worden vaak aangezien voor spam en dan verwijderd. De redactie gaat niet in discussie over verwijderde reacties.

Velden met een * zijn verplicht
** je e-mailadres wordt niet gepubliceerd en delen we niet met derden. We gebruiken het alleen als we contact met je zouden willen opnemen over je reactie. Zie ook ons privacybeleid.