De buitenlandse studenten zijn geland

Tussen de duizenden vakantiegangers op Schiphol manoeuvreren deze dagen enkele honderden buitenlandse studenten die naar Nederland komen om aan de VU te studeren.

“Maandag kwamen er al 155 aan en vandaag verwachten we er nog zo’n honderd”, vertelt Rosanne Zwaan, secretaris van ESN VU Amsterdam (Erasmus Student Network). Samen met bestuurslid Florien Veerman staat ze in de centrale aankomsthal van Schiphol bij de grote rood-witte kubus om de studenten op te vangen. In totaal zijn er rond de 1300 buitenlandse studenten aan de VU. De nieuwkomers worden begeleid naar een pendelbus die ze naar Uilenstede brengt, waar ze praktische zaken, zoals het inschrijven bij de gemeente, moeten regelen.

Bagage kwijt

Marina Baskaric mist net de bus, maar dat maakt de masterstudent marketing uit Zagreb weinig uit. Ze heeft na lang zoeken haar bagage gevonden. “Er was iets misgegaan op Schiphol, waardoor er wel een rij van honderd man stond. Gelukkig heb ik hem terug, dat ik dan een uur moet wachten, neem ik voor lief.”

Gratis alsjeblieft

De nieuwkomers wisselen tijdens het wachten onderling al de paar woorden Nederlands uit die ze kennen. Jij, ik, goedendag, alsjeblieft, welkom en het onvermijdelijke gratis passeren de revue. Zuhair Siddiqui [op de foto precies onder het blauwe verkeersbord] wil zelfs een cursus Nederlands gaan volgen naast zijn master natuurwetenschappen. “Ik heb al in vier landen gewoond: Pakistan, Saoedi-Arabië, Canada en het Turkse deel van Cyprus. Ook hier wil ik de cultuur leren kennen. Wat is bijvoorbeeld typisch Hollands eten? Een stroopwafel? Dat ga ik zeker proberen.”

De liefde achterna

Sommige studenten blijken al wat bekender met onze cultuur. Massimo Danieli uit Venetië bijvoorbeeld gaat zijn master financiën aan de VU volgen omdat hij een Nederlandse vriendin heeft. “We hebben elkaar ontmoet tijdens een uitwisselingsproject in Lissabon. Maar het programma dat de VU aanbiedt, spreekt me ook aan en ik had een grote kans om toegelaten te worden.”

Pubquiz

Studenten die nog niemand in Amsterdam kennen, zullen ook snel genoeg vrienden maken, zo voorspellen Veerman en Zwaan. “ESN VU Amsterdam organiseert heel veel activiteiten. Er is vanavond bijvoorbeeld een pubquiz en we hebben nog een heel introweekend voor de boeg. Maar er zijn het hele jaar door borrels en dergelijke. Contact maken gaat heel makkelijk, dat hebben we gisteren al gemerkt tijdens de eerste avond. Omdat niemand elkaar kent, kon iedereen overal gaan zitten, want er waren toch nog geen groepjes gevormd.”

Behoorlijk moe

Siddiqui wil voorlopig nog niet aan grote groepsactiviteiten denken. “Ik ben vertrokken om een uur ’s nachts Nederlandse tijd en moest vervolgens overstappen in Turkije. Dus ik ben inmiddels behoorlijk moe.” Ook Haleh Mohsni heeft een lange vlucht achter de rug. De masterstudent supply change management uit Iran hoopt dat de lange reis zich gaat uitbetalen. “Met het oog op een baan later, is het het beste als ik mijn master hier volg. Misschien vind ik zelfs in Nederland wel een baan.”

Goed ritme

Baskaric vindt vooral het ritme dat de VU biedt heel fijn. “Eerst colleges en dan examens. Dan weer colleges en dan weer examens. In Kroatië krijgen we examens tussen de colleges door.” Het is voor haar niet de eerste keer dat ze in het buitenland gaat studeren. Eerder ging ze al een periode aan de slag in het Oostenrijkse Linz. “Of we daar ook zo goed opgevangen werden op het vliegveld weet ik niet, want ik ben er toen met de auto naartoe gereden. Maar er werden in ieder geval net zoals hier heel veel activiteiten voor ons georganiseerd.”