18 maart 2024

Dankzij crisis meer studentenkamers

Nu de economische tegenspoed aanhoudt, besluiten tienduizenden mensen om een kamer van hun huis aan een student te verhuren. De kamers zijn duurder, maar ook groter.

“We merken dat het crisis is”, zegt Metehan Kul van Kamernet.nl. “Mensen verhuren bijvoorbeeld hun tweede huis dat ze niet verkocht krijgen, of hun zolderetage. Daar zit de groei.”

De grootste kamerwebsite van Nederland telde vorig jaar bijna 131 duizend aangeboden kamers. In 2011 waren dat er ruim 106 duizend. “En dit jaar worden het er zeker niet minder”, voorspelt Kul.

Kamernet doet alleen verslag van de eigen database. Het is niet bekend hoe hard het aanbod buiten Kamernet groeit. Misschien heeft Kamernet dit jaar een groter deel van de markt in handen en verklaart dat een deel van de groei. “Dat is goed mogelijk”, zegt Kul.

De kamers zijn wel iets duurder dan voorheen: 415 euro in 2012 tegen 379 euro in 2011. Daar staat tegenover dat de prijs per vierkante meter is gedaald van 19,24 euro naar 18,43 euro.

Duurste kamers in Amsterdam

In Amsterdam zijn de kamers het duurst (531 euro) en in Tilburg het goedkoopst (308 euro). Per vierkante meter betalen studenten het minst in Maastricht (15,19 euro) en in Amsterdam het meest (24,69 euro).