26 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

‘Dakloze internationale studenten zwerven door de stad’

Het tekort aan geschikte kamers voor internationale studenten lijkt groter dan in voorgaande jaren. Volgens de studentenhuisvesters is dit geen goede reclame voor het Nederlandse hoger onderwijs. Aan de VU lijkt het mee te vallen.

Verschillende steden berichtten afgelopen week over het gebrek aan woonruimte voor buitenlandse studenten. In Breda bijvoorbeeld zitten ze tijdelijk in een hostel op kosten van Avans Hogeschool. In Den Bosch is de situatie nog nijpender: daar logeren volgens een medewerker vijftien studenten bij medestudenten.

Tentje

Ook in Tilburg klagen studenten over het beperkte woningaanbod. Een Engelse student moest zelfs enkele nachten in zijn auto bivakkeren. En in Amsterdam zwerven momenteel meer dan honderd internationale studenten door de stad, schrijft Folia. De 2.300 kamers voor buitenlandse studenten van de UvA waren rap vergeven. Ook Wageningen heeft moeite iedereen een dak boven het hoofd te bieden: één student slaapt al anderhalve maand in een tentje.

Kences, de koepelorganisatie van studentenhuisvesters, herkent het beeld, maar zegt dat dit tekort voornamelijk geldt voor uitwisselingsstudenten die een gemeubileerde kamer willen. Omdat ze hier maar een paar maanden wonen, zijn de studenten weinig flexibel. Ze komen allemaal op dezelfde datum aan, vlak voor de start van het studiejaar. Dat verklaart ook de huidige piek. “Elk jaar rond deze tijd duiken dezelfde berichten op”, zegt directeur Ardin Mourik-Geluk, “maar het probleem is dit jaar wel uitzonderlijk groot.”

Groei

Hij wijt het woningtekort aan de grote groei van het aantal internationale studenten: sinds 2008 steeg dit met twaalf procent. Steeds meer opleidingen worden in het Engels aangeboden, waardoor Nederland populairder is dan voorheen.

Kences dringt er bij de politiek op aan om dit probleem in de verkiezingsprogramma’s op te nemen. “Partijen zetten stevig in op internationalisering, maar een plan voor huisvesting van deze studenten ontbreekt.”

Dit is geen goeie reclame voor het hoger onderwijs, concludeert Mourik. “Onderwijsinstellingen en gemeenten zouden de handen ineen moeten slaan.”

Specifieke wensen

Bij de International Office van de VU is een wachtlijst van ongeveer tien internationale studenten die op zoek zijn naar een kamer, laat Iris Jager-de Vries van de IO weten. “Vijf zijn er actief op zoek. De rest laat niets horen als we ze berichten dat we iets hebben gevonden. Dat kan zijn omdat ze iets hebben gevonden en vergeten zijn zich af te melden.”

“Vaak maken woningzoekende internationale studenten gebruik van Airbnb of ze couch-surfen”, aldus Jager-de Vries. “Ze hebben vaak specifieke wensen, bijvoorbeeld dat ze per se een kamer op Uilenstede willen, of iemand bij zich hebben met wie ze een woning willen delen.”