26 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

D66: DUO wil te veel weten voor aanvullende beurs

Als studenten geen geld van hun ouders krijgen na een ernstig conflict, hebben ze recht op een aanvullende beurs. Maar daarvoor moeten ze uiterst persoonlijke vragen beantwoorden. Het gaat te ver, vindt D66.

Normaal gesproken krijgen studenten een aanvullende beurs als hun ouders niet genoeg verdienen om hen te steunen. Maar soms hebben studenten gebroken met hun ouders, na een jeugd van mishandeling, misbruik of andere conflicten. Ook deze studenten hoeven niet bij hun ouders aan te kloppen.

Conflict beschrijven

Maar DUO wil van alles weten voordat de instantie de studenten wil geloven. Ze moeten een verklaring van een deskundige opsturen, maar ook zelf een uitgebreide toelichting geven. Ze moeten onder meer uitleggen waar het conflict met de ouders over gaat en hoe de relatie met hun ouders zich in de loop der jaren heeft ontwikkeld.

D66 stelde hierover vragen aan de minister. Gaat het niet te ver? “Enig vertrouwen mag er ook wel zijn”, vindt Kamerlid Paul van Meenen.

Privacy in geding

Minister Bussemaker erkent dat de vragen soms confronterend zijn. Maar DUO stelt die vragen om een weloverwogen beslissing te kunnen nemen en dat is in het belang van studenten zelf, meent ze.

Van Meenen heeft er minder vertrouwen in. Het is te willekeurig, vindt hij. DUO-medewerkers hebben te veel ruimte om naar eigen goeddunken een aanvullende beurs te weigeren. Bovendien is de privacy van studenten in het geding.

Weigerouders

Bussemaker legt niet uit hoe DUO de afweging maakt. Ze verwijst naar ‘interne werkinstructies’ en de wet- en regelgeving waar DUO zich aan moet houden. Van Meenen vindt dat niet genoeg en kondigt aan dat hij erop doorgaat.

Het kabinet Rutte I van VVD en CDA wilde de aanvullende beurs voor studenten met zulke ‘weigerachtige’ ouders schrappen, net als de aanvullende beurs voor studenten met onvindbare ouders (denk aan vluchtelingstudenten). Daar zou destijds een bedrag van 34 miljoen euro mee gemoeid zijn. De Tweede Kamer, inclusief het CDA, stak daar een stokje voor.