Wetenschap
& Onderwijs

Crowdfunding voor onderzoek

Promovendus Sadiah Boonstra zamelt via crowdfunding geld in om een onderzoeksproject bij de Columbia University in New York te kunnen betalen. Ze kent in Nederland geen andere onderzoekers die op deze manier aan fondsenwerving doen.

Ze had zelf een onderzoekvoorstel ingediend bij de Columbia University. Daar kan ze nu een fellowship van vier maanden volgen aan het gerenommeerde instituut voor onderzoek van mensenrechten, inclusies seminars en begeleiding, maar ze moet zelf in haar inkomen voorzien. “Ik hoorde pas in mei dat ik eind augustus kon komen. Daarom was het te kort dag via gewone fondswerving aan geld te komen. Toen suggereerde collega promovendus Wim Manuhutu om met crowdfunding geld in te zamelen. Daar ben ik nu druk mee bezig.”

Sociale media

Door het sturen van e-mails aan bekenden, Facebook en Linkedin heeft Boonstra inmiddels 6000 euro bij elkaar gekregen. Zelf heeft ze zo’n duizend euro verdiend door onder meer op een vlooienmarkt haar inboedel te verkopen. En de VU heeft inmiddels ook duizend euro toegezegd uit het promovendifonds. Boonstra denkt voor haar reis en verblijf van vier maanden minstens tienduizend euro nodig te hebben. Dus elke bijdrage is zeer welkom.

Fundraising

Boonstra wil in de VS zich verder bekwamen in crowdfunding en fundraising. Ze hoopt op die manier haar onderzoek voort te kunnen zetten met een echt driejarig postdocschap. VU-onderzoeker Peter Roelofsma heeft aangeboden te helpen met fondsenwerving; hij heeft daar ervaring mee.

Indonesië

Haar onderzoek gaat over de militaire staatsgreep van 1965 in Indonesië. Daarbij zijn honderdduizenden mensen vermoord vanwege vermeende communistische sympathieën. In Indonesië is de officiële staatsversie van deze gewelddadigheden dominant. Boonstra wil proberen juist slachtoffers van deze staatsgreep te interviewen om zo een juister beeld van de geschiedenis te kunnen schetsen. Toevallig is recentelijk een documentaire over deze periode, The Act of Killing, in Nederland in première gegaan. Maar daarin komen juist de daders aan het woord.

Wajangpoppen

Boonstra hoopt na haar terugkomst in het voorjaar te promoveren op een studie naar de dynamiek van het wajangpoppenspel in Indonesië. Dat lijkt een heel ander onderwerp dan de gewelddadige machtsomwenteling in 1965, maar Boonstra ziet wel een paar verbindingen. “Bij die staatsgreep zijn ook veel wajangpoppenspelers vermoord. Zij traden in die periode in hun voorstellingen regelmatig op als spreekbuis voor de regering van Sukarno, die bij de staatsgreep werd weggejaagd, waardoor velen verdacht werden van communistische sympathieën. Tot op heden ligt praten over dit onderwerp ook bij hen nog erg gevoelig.”

Vanuit New York gaat Boonstra een blog bijhouden over het verloop van haar onderzoek en crowdfunding. Bij terugkomst zal ze een presentatie houden waar alle gulle gevers welkom zijn.

Interesse? Mail:s.n2.boonstra@vu.nl