28 maart 2024

Bussemaker: studenten mogen zelf weten hoe ze hun geld besteden

Sommige studenten lenen extra geld om later een huis te kopen. Dat is niet de bedoeling, antwoordt minister Bussemaker van Onderwijs op Kamervragen. Maar ze kan er niets aan doen.

“Het is aan de student om de geboden ruimte op een verstandige manier te benutten”, antwoordt de minister op vragen van CDA-Kamerlid Michel Rog. De studiefinanciering is weliswaar uitdrukkelijk bedoeld voor kosten tijdens de opleiding, maar Bussemaker kan niet controleren waar studenten hun geld precies aan uitgeven.

Prikkels beperken

Rog maakt zich zorgen over een bericht van budgetinstituut Nibud, dat voor de zomer meldde dat één op de tien studieleningen gebruikt wordt om later een aanbetaling te kunnen doen voor de aankoop van een huis. Het nieuwe leenstelsel wakkert dergelijk leengedrag aan, aldus Rog, dus vraagt hij de minister of ze “de prikkels die maximaal lenen aanmoedigen” wil beperken.

Dat is ze niet van plan, maar Bussemaker benadrukt wel dat lenen voor een hypotheek niet zo handig is als soms wordt gedacht. “De hypotheekrente is weliswaar hoger dan de rente op studieleningen maar hypotheekrente is wel fiscaal aftrekbaar.” De rente op studieleningen is op dit moment historisch laag, maar verandert elk jaar.

Eigen woning

Hypotheekverstrekkers waarschuwden vorig jaar al dat lenen voor een eigen woning straks nog aantrekkelijker wordt voor studenten. Ook toen stelde het CDA Kamervragen. De antwoorden waren vergelijkbaar.