18 maart 2024

Op de voorgrond, van links naar rechts: Peter Beek, Dominicus Kamsma, Adam Handelzalts en een blij verraste docent.

Bloemen, ballonnen en gebak voor (toekomstige) leraren

Docenten en studenten van de lerarenopleiding aan de VU worden vandaag verwend met ballonnen, bloemen en petit fours in het kader van de Dag van de Leraar.

Die is pas aanstaande woensdag, 5 oktober (maar het is al wel Nationale Onderwijsweek), maar dan zijn de studenten allemaal op stage, daarom werden ze nu verrast tijdens de colleges. De teamleider van de universitaire lerarenopleiding, Adam Handelzalts, viel samen met directeur Dominicus Kamsma en de decaan van de faculteit der Gedrags- en Bewegingswetenschappen (waar de lerarenopleiding is ondergebracht) Peter Beek de collegezalen binnen.

Gebakjes te laat

Er waren petit fours besteld voor de studenten, de “leraren van de toekomst”, zoals Kamsma ze noemde, maar die werden niet op tijd bezorgd. Althans, er was een bezorger geweest, vertelde communicatieadviseur Saskia Ligthart die koortsachtig met de banketbakker aan het bellen was, maar die was onverrichterzake weer weggegaan.

De gebakjes komen dus later vandaag. De docenten, of zoals Kamsma ze noemde, de “leraren van de leraren”, kregen al wel hun bloemen.

Leraren beoefenen een chronisch ondergewaardeerd beroep. Mede daardoor is er een nijpend lerarentekort. Daarom moeten de salarissen omhoog volgens de PO-raad, de koepelorganisatie van het basisonderwijs, maar vooral moet het onderwijs aantrekkelijk worden gemaakt, vindt Meindert Flikkema, universitair hoofddocent innovatiemanagement aan de economische faculteit.

Aandacht voor onderwijs

‘De aandacht voor het onderwijs en het opleiden van leraren schiet ernstig tekort op universiteiten’, schrijft Flikkema, vorig jaar uitgeroepen tot Docent van het Jaar, in dit opiniestuk.

Om de leraren van de toekomst en hun docenten te laten zien dat ze wel degelijk worden gewaardeerd, besloot de VU ze vandaag in het zonnetje te zetten, zegt Lighthart.