Wetenschap
& Onderwijs

Bindend studieadvies doet niet wat het moet doen

Studenten met een negatief bindend studieadvies gaan vaak elders een soortgelijke opleiding doen. En halen die ook nog.

“Het bindend studieadvies is er om de student beter naar een passende opleiding te begeleiden”, zegt onderzoeker Chris van Klaveren. “En dat is precies wat er niet gebeurt.” Van Klaveren en Ilja Cornelisz van het Amsterdam Center for Learning Analytics onderzochten wat er gebeurt met studenten die een negatief advies kregen. Hiervoor volgden ze de academische carrière van twee jaargangen studenten economie aan de UvA.

Dezelfde studie

De Wet op het hoger onderwijs stelt wil dat het studieadvies in een vroeg stadium vaststelt of een student geschikt is voor de opleiding. Zo niet, dan kan hij/zij zich oriënteren op een andere studie.

“Maar je ziet dat studenten die een negatief studieadvies krijgen, dezelfde of een aanpalende studie gaan doen. UvA-studenten switchen dus naar een universiteit in de buurt en beginnen met dezelfde of een vergelijkbare studie.” Vermoedelijk doen VU-studenten hetzelfde.

Alsnog een diploma

Ook studenten die tijdens hun eerste opleiding heel weinig punten haalden, kiezen voor een soortgelijke nieuwe studie. Slechts 7,5 procent van de studenten kiest echt voor heel iets anders. Een klein deel stopt met studeren of vertrekt naar het hbo.

Sommige universiteiten bieden studenten vrijstellingen voor elders behaalde vakken. Op deze manier hoeven ze niet de hele studie opnieuw te doen. Zo kunnen ze zonder al te veel studievertraging verder studeren.

Net zo lang studeren

Het opvallendst is nog dat de meeste vertrekkende studenten alsnog ergens anders hun diploma weten te behalen bij een soortgelijke opleiding.

Sterker nog, studenten die net te weinig studiepunten haalden, deden uiteindelijk net zo lang over hun studie als vergelijkbare studenten die wel door mochten.

Doel voorbij

Wat Van Klaveren betreft schiet het bindend studieadvies hiermee zijn doel voorbij. “Het idee is dat dit advies studenten begeleidt naar een passende opleiding. Dat beleidsintentionele effect is er niet. Als je dat wilt bereiken, kun je misschien beter slecht presterende studenten helpen bij het kiezen van een andere, wel geschikte opleiding.”

Van Klaveren: “Als het de bedoeling is dat mensen zich rot schrikken, kun je misschien beter stellen dat ze nergens meer dezelfde opleiding mogen volgen.” Maar mensen laten schrikken is niet het doel van het bindend studieadvies. Van Klaveren adviseert verder onderzoek naar het bindend studieadvies.